Box office 2022: Osvrt na godinu iza nas

Piše: Nino Romić

Uz vatromet i slavlje, ispratili smo Staru i dočekali Novu godinu. No, prije nego što zaista zakoračimo u 2023. u svijetu filma, bacit ćemo još jedan zadnji pogled na 2022, u našem godišnjem pregledu brojki iz kino-blagajni.

Godina 2022. započela je u znaku oporavka – od posljedica pandemije i dugog mirovanja u periodu 2021/22. Tokom proljeća i u prvom dijelu ljeta, stvari su izgledale dobro, pa čak i vrlo dobro. Brojke su počele podsjećati na period prije pandemije, kino-dvorane su radile u većem kapacitetu, negdje i u punom. Sveukupna zarada je postepeno rasla, a filmska industrija je na nekoliko mjeseci imala priliku odahnuti.

No, u augustu je došlo do preokreta. Oporavak kojem smo svjedočili bio je kratkog daha, budući da su studiji u kino-dvorane uglavnom plasirali naslove kojima je bilo namjenjeno igrati u 2021. Do ljeta, tih velikih, zvučnih naslova i pokretača publike je ponestalo. Septembar i oktobar su bili vrlo jalovi mjeseci, uporedivi, ako ne i gori od ponovnog otvaranja vrata kino-dvorana nakon prvog razdoblja pandemije.

Godina 2022. je godina Top Gun: Maverick, u to nema sumnje. Nastavak klasika iz osamdesetih je preokrenuo žalostan trend lošeg drugog vikenda i brzog opadanja zarade, koji je započeo sa debijem četvrte faze MCU-a. Sa 126,7 miliona dolara zarađenih tokom uvodnog vikenda u američkim dvoranama, isprva je izgledalo da će Top Gun: Maverick biti tek umjereni, takoreći, osrednji uspjeh. No, film se u sedmicama koje su slijedile dokazao kao istrajan igrač sa ozbiljnom zaradom. Nakon par sedmica, film je stvorio ugodnu razliku u sveukupnoj zaradi od svojih najbližih konkurenata, a prije konca ljeta je bilo jasno da je posrijedi najuspješniji film ove godine.

Istina, na globalnom tržištu Top Gun: Maverick je pri kraju godine dobio stvarnog konkurenta. Avatar: The Way of Water se nakon solidnog uvodnog vikenda dokazuje kao izuzetan konkurent, doskočivši do 1,16 milijardi dolara u desetak dana igranja – oslanjajući se prvenstveno na novac izvan zarađen izvan SAD-a.

Godina 2022. je ujedno i godina Marvela, ali ne i na način kojim bi se Marvel Studios i Disney pohvalili. Naime, u godini iza nas, Marvel je u kino-dvorane plasirao tri filma: Doctor Strange in The Multiverse of Madness, Thor: Love and Thunder te Black Panther: Wakanda Forever. Od najbrojanih, prvi je najuspješniji, zaradivši $955,775,804. S tim novcem, Doctor Strange se najbliže primakao pragu od milijardu dolara, koji Marvel 2022. nije uspio preći. Velika boljka MCU-a su bili gore spomenuti loši drugi vikendi i strmoglavo opadanje zarade, što je osujetilo donedavnog prvaka filmske industrije u proteklom razdoblju.

Bacimo sada pogled-dva na nekoliko tabela, počevši sa najunosnijim filmovima na američkim kino-dvoranama u 2022:

Film

Datum izlaska

Totalna zarada

1. Top Gun: Maverick

27.05.22

$718,318,561

2. Black Panther: Wakanda Forever

11.11.22

$433,145,653

3. Doctor Strange in The Multiverse of Madness

06.05.22

$411,331,607

4. Jurassic World: Dominion

10.06.22

$376,009,080

5. Minions 2: The Rise of Gru

01.07.22

$369,500,210

6. The Batman

04.03.22

$369,345,583

7. Avatar: The Way of Water

16.12.22

$358,117,914

8. Thor: Love and Thunder

08.07.22

$343,256,830

9. Spider-Man: No Way Home

17.12.21

$231,808,708

10. Sonic The Hedgehog 2

08.04.22

$190,872,904

Što se tiče zarade na globalnom nivou, poredak je nešto drugačiji:

Film

Totalna zarada

1. Top Gun: Maverick

$1,488,732,821

2. Avatar: The Way of Water

$1,168,717,914

3. Jurassic World: Dominion

$1,001,136,080

4. Doctor Strange in The Multiverse of Madness

$955,775,804

5. Minions 2: The Rise of Gru

$939,433,210

6. Black Panther: Wakanda Forever

$808,448,513

7. The Batman

$770,836,163

8. Thor: Love and Thunder

$760,928,081

9. Water Gate Bridge

$626,571,697

10.Moon Man

$460,237,662

I konačno, pogledajmo uspjehe zadnja dva dana 2022. i prvog 2023:

Film

vikend zarada

total. zarada

1. Avatar: The Way of Water

$63,444,000

$421,561,914

2. Puss in Boots: The Last Wish

$16,310,000

$60,717,330

3. Black Pather: Wakanda Forever

$4,830,000

$437,975,653

4. Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody

$4,250,000

$14,870,000

5. Babylon

$2,730,000

$10,139,502

6. Violent Night

$2,130,000

$47,520,295

7. The Whale

$1,330,685

$5,777,882

8. The Fabelmans

$1,140,000

$12,215,220

9. The Menu

$1,070,000

$36,128,899

10.Strange World

$538,000

$37,029,290

Toliko o 2022, a sada nešto malo o godini ispred nas.

Mišljenja o izgledima se dijele po crti optimističnih i pesimističnih prognoza, mada je čak i u slučaju prethodnog u sentiment umiješana i pozamašna doza opreznosti. Zabavna industrija je vezana za ekonomske prilike u SAD-u i ostatku svijeta, a ukoliko se finansijska kriza produži – ako već ne i pogorša – onda su izgledi za dugotrajni i stabilni oporavak slabi. Na koncu, u većini kućanstava zabava je stvar bez koje se može, ukoliko su finansijska opterećenja izražena.

Blagostanje iz perioda 2017-2019, kada su novci prolazili kroz blagajne kino-dvorana i račune studija bez zastoja, sada se čini kao daleka prošlost, i teško je zamisliti da će industrija zabilježiti takve brojke u skorijoj budućnosti. Realističnije je nadati se rezultatima iz prve polovice 2022, koji bi se sa malo sreće prenijeli i na cijelu godinu. No, sjena daljeg stezanja privrede u SAD-u i najave štrajka u Hollywoodu čine i ovaj scenarij nesigurnim predviđanjem.

Na koncu, filmska industrija živi za dobro i dugo ljeto, sa nadom da će privući što veći broj ljudi u rashlađene kino-dvorane sa šarolikom ponudom i nekoliko snažnih blockbustera.

Najatraktivnija i (naj)bolja filmska ostvarenja 2022.
Filmska 2023: Povratak filmskih majstora