Rocky IV: Rocky vs. Drago - Boks ispred željezne zavjese

Rocky IV: Rocky vs. Drago - Boks ispred željezne zavjese

Piše: Marko Njegić

Reaganovske osamdesete s hladnoratovskim rivalstvom Amerike i Rusije, Zapada i Istoka, možda se i najbolje ogledaju u Rockyju IV (1985.). Sudar dviju velesila u boksačkom ringu, busanje u mišićava američka prsa Rockyja Balboe i Apolla Creeda (Sylvester Stallone, Carl Weathers), ruska "propagandna mašina" utjelovljena u "terminatorskom" Ivanu Dragi (Dolph Lundgren)... Boksači boksaju u kratkim hlačama s uzorkom američke i ruske zastave (zvjezdice i prugice vs. srp i čekić) preseljenim s rukavica koje se sudaraju i eksplodiraju u uvodnoj sceni filma. Rivalstvo je potencirano "stars and stripes" spektaklom tijekom izvođenja pjesme "Living in America" Jamesa Browna uoči megdana Creed protiv Drage na američkom terenu i ruskom himnom kad se meč preseli u Moskvu i kamera načas uhvati sliku Marxa i Lenjina.

Rocky IV: Rocky vs. Drago; režija: Sylvester Stallone; uloge: Sylvester Stallone, Carl Weathers, Dolph Lundgren, Burt Young, Talia Shire; 1985/2021.

Meč iz lože gledaju članovi politbiroa, uključujući neimenovana premijera, veoma slična Mihailu Gorbačovu, u tumačenju Davida Lloyda Austina koji je posljednjeg predsjednika SSSR-a glumio u parodiji Goli pištolj. Netko nalik Ronaldu Reaganu izostao je u lasvegaškom auditoriju prvog "SAD vs. SSSR" ogleda. Pa opet, američki predsjednik je javno govorio o Rockyju IV ("najbolje scene borbe/boksa u povijesti filma, tako stvarne"), komentirao da ima "veoma sretan kraj" ("on je pobijedio Rusa") i pohvalio fizičku kondiciju Stallonea, rekavši da izgleda kao "mr. America" s onakvim mišićima. Zanimljivo, Reagan se prethodno osvrnuo i na Ramba II, prvi Stalloneov megahit iz 1985. u kojem se titularni akcijski junak vraća u Vijetnam pronaći zarobljene američke vojnike "nestale u akciji". "Nakon što sam sinoć pogledao 'Ramba', znam što ću napraviti idući put ako se ovo dogodi", rekao je Reagan, a njegova izjava se poklopila s puštanjem američkih taoca iz Sirije.

Zarazni navijački, patriotski, proamerički mentalitet dvaju Stalloneovih blockbustera odraz je jednog vremena, vremenska kapsula 1985, no kako su godine prolazile mnogi su to zamjerali filmovima, osobito u novom mileniju, kad je Amerika presta(ja)la biti "ona" Amerika iz osamdesetih i za nju je bilo teško klicati kao nekoć. Smetalo je to i Stalloneu. Kako bi Ramba II bilo teško premontirati da bude manje jingoistički nego što jest, a i Stallone ga nije režirao (samo koscenarist), Sly se tijekom "lockdowna" odlučio pozabaviti svojim Rockyjem IV (režija, scenarij) i ublažiti njegov akcijsko-politički, nacionalistički naboj osamdesetih, odmaknuti se od bombastičnog patriotizma i načiniti ga bezvremenijim, više dramskim, osobnim, intimnim filmom u duhu prethodnih dijelova serijala i onih koji su uslijedili (Rocky Balboa, Creed, Creed II).

Dobili smo, tako, redateljsku verziju Rockyja IV, podnaslovljenu Rocky vs. Drago, koja je, umjesto planiranog izlaska u ovo doba 2020, na 35. godišnjicu četvrtog dijela, izišla u vrijeme 45. obljetnice prvog filma, a od jednake je važnosti kao Coppolin "director's cut" trećeg Kuma ("Mario Puzo's The Godfather, Coda: The Death Of Michael Corleone"). Stallone je napravio znatno više preinaka u odnosu na Coppolu, izbacio preko pola sata scenskog materijala iz stare verzije i dodao 40-ak minute novih, dosad neviđenih scena. Rocky vs. Drago je stari film u novom ruhu, a nijansiranija redateljska verzija drukčijeg tona i ritma, kojemu treba vremena da montažno "zaživi", ilustrira da je djelo emotivno zrelijeg i mudrijeg čovjeka s još više srca i posvećenosti Balboinu liku i djelu.

Nazire se to već u uvodu filma, lišenom sudarajućih "East meets West" boksačkih rukavica, ali i scene "treće borbe" Rockyja i Apolla u ringu kakvom je završavao Rocky III, ovdje zamijenjene dramskim prisjećanjem na "trojku", s jačim fokusom na Creeda i prijateljski/bratski odnos nekadašnjih rivala, još veće srce ovog filma, tj. ono što je on značio za junaka i serijal. Izbacio je Stallone i "kid friendly" robota kojeg je Rocky poklonio za rođendan Paulieju (Burt Young), bratu svoje supruge Adrian (veća minutaža za Taliju Shire), pa i navijanje sina i njegovih prijatelja dok gledaju meč s Dragom kod kuće u Americi, kao i Balboinu božićnu čestitku djetetu preko TV-a. Naravno, epska i vječno motivirajuća montaža treninga je ostala kao zaštitni znak serijala, a neke netaknute scene je Sly produbio, emotivno nabildao kako bi film bio još mišićavija planina emocija ili im, čak, dao veći umjetnički značaj tako što ih je npr. prebacio iz kolora u c/b tehniku ("flešbekovi" na sve prethodnike tijekom Balboine noćne vožnje ozvučene himničkom pjesmom "No Easy Way Out" Robert Teppera) i ubacio Rockyjev unutarnji monolog tijekom montažno intenziviranih scena boksanja, obogaćenih tehnikom podijeljenog ekrana.

Cijeli Rocky IV i Rocky vs. Drago je prelomljen preko Apollova odlično napisanoga govora o muškosti i kodeksu ratnika koji se spominje u pjesmi "Burning Heart" grupe Survivor, a motivira ga da se upusti u borbu s Dragom i moli Balbou da ga podrži, što će on i napraviti i neposredno kumovati tragediji. "Mare za tebe dok si u ringu, dok krvariš, ali čim napustiš ring kao da si drevna prošlost. Ne možeš izmijeniti to što doista jesi, nagon ratnika. Ne možeš to isključiti i uključiti kao radio. Moramo biti usred akcije jer smo ratnici, a bez nekog izazova, prokletog rata, ratnik isto kao da je mrtav", kaže Creed, spreman izići iz mirovine.

I prvi put se moglo nazrijeti da je Apollova primarna motivacija da nastavi živjeti i boriti se po tom kodeksu, makar ga to odvelo u smrt, a tek sekundarna da se "bori za cijelu zemlju" (Ameriku), kako veli Adrian, no sada je to očitije. Adrian ima i interesantnu opasku na njegov duel s Dragom, odnosno okršaj SAD-a i SSSR-a. "Nije srednji vijek kad su vojske slale najbolje borce da ubiju jedan drugog", dometne Adrien, a gledatelj njezine riječi pretvara u sliku iz "Troje" (Ahilej vs. Boagrius). Drago će ubiti Creeda u ringu kao najbolji borac ruske "vojske", ali i on je, što je sada vidljivije, ratnik i ponajprije se bori za sebe, makar je "cijela zemlja u njegovu kutu", kao što to radi i Rocky.

Za sebe i Apolla, brata po tom kodeksu kojeg u novoj verziji uključuje u završni pomirbeni govor o tome da se "svi mogu promijeniti", ali izbacuje pljesak ruske vrhuške. "Moj najbolji prijatelj je jednom rekao da se ne možeš promijeniti. Umro je", istakne Balboa i nastavi s govorom kako je bolje da su on i Drago "ubijali" jedan drugoga u ringu nego da ratuju dvije zemlje i da se međusobno ubija 20 milijuna ljudi. Kao što se u obje verzije filma od početka do kraja meča promijenio njegov odnos prema Rusima i obratno kad Moskva postane "pro Rocky", Stalloneov "director's cut" mijenja lice "neprijatelja". Koliko god da izgledao poput robota, savršenog stroja, Drago sada ima konture ljudskog bića i individue, on izraženije odbija biti političko oružja u rukama države i prkosi treneru, što će ga nakon poraza koštati izgnanstva i tragične sudbine kakvu je istražio Creed II s kojim se ovakav Rocky IV prirodnije veže.

Stavljajući akcent na pojedinca pa tek onda na naciju, odgovarajući na pitanje "Is it East versus West, or man against man?" iz stiha pjesme "Burning Heart", film boksa ispred željezne zavjese i daje Rockyju IV novi život. Vatra nastavlja gorjeti u srcu ratnika.

Priprema za viteški dvoboj

Među važnijim dodacima treba istaknuti i Rockyjev emotivni govor na Apollovu sprovodu, kao i njegov rastanak od Adrian prije odlaska u Rusiju. Čak se i paralelni trening Rockyja i Drage gleda drugim očima, tj. još više ogleda kao priprema za viteški dvoboj jednog boksača koji se srasta s prirodom i drugog rabi sve blagodati koji mašinerije.

Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija

Prehodna
Pogled u prošlost: “Harry Potter and the Sorcerer's Stone“
Sljedeća
Pirates of the Caribbean: Avanturistička trilogija s tematikom pirata