The Happytime Murders: Ko je smjestio Gici Prasici?

Piše: Marko Njegić

Kratica produkcijske kompanije Henson Alternative sadrži uskličnik – "HA!". Uskličnik je tu da izričito naglasi kako su Nemilosrdni plišanci redatelja i lutkara Briana Hensona, nastali unutar kompanije Henson Alternative, ljuta alternativa obiteljski orijentiranim lutkarskim klasicima poput Muppet showa i Ulice Sezam njegova oca Jima Hensona. Sukladno hrvatskom naslovu, filmom s lutkama The Happytime Murders, koji NIJE ZA DJECU, dominiraju "muppetovski" likovi od pliša, ali oni se ne ponašaju kao žabac Kermit, Miss Piggy i ekipa. Puše, piju, drogiraju se, čini nam se - ne popravljaju se. Na jednom plakatu filma stoji natpis "Bez Sezama, samo ulica.", na drugom "Seks. Ubojstvo. Lutke.". Drugi, "noirovski", precizniji je u smislu Hensonova redoslijeda važnosti. Lutke se seksaju i ubijaju. Nemilosrdno raznose sačmaricama. Bivaju rastrgane očnjacima zločestih pasa i tako dalje. Henson ciljano želi "šokirati" u plišanoj, kult "wannabe" inačici klasika Tko je smjestio Zeki Rogeru? režiranoj s Tim Amerika sentimentom za subverziju.

Nemilosrdni plišanci; režija: Brian Henson; uloge: Melissa McCarthy, Elizabeth Banks, Bill Barretta; 2018.

IMDb rejting: 5.2/10

Rotten Tomatoes rejting: 22%

Zemeckisov Who Framed Roger Rabbit? bio je igrano-animirani Chinatown, a u "noir" svijetu Nemilosrdnih plišanaca ljudi i lutke koegzistiraju, jednako uvjerljivo kao što su s ljudima u Zeki Rogeru koegzistirali likovi iz crtića. Računalno potpomognuto lutkarstvo izvedeno je doista impresivno i u svijet filma se dade povjerovati, a koliko je to iziskivalo "green screen" truda vidljivo je na odjavnoj špici. "Njihov je svijet, mi samo u njemu živimo", govori u "noir-voiceoveru" lutak Phil Phillips (Bill Barretta) koji je prošao razmjerno sličan put poput Brucea Willisa u Prljavi igraju prljavo - od policajca do privatnog istražitelja.

Phillipsova opaska sugerira da se lutke smatraju inferiorne ljudima. I jesu. Oni su građani drugog reda. Manjine pogrdno naz(i)vane parom čarapa od tkanine. Crnci u bijeloj Americi, potlačeni i šikanirani na svakom koraku. Zvijezda popularne serije devedesetih "Vesela škvadra" Larry (Victor Yerrid), Philov brat, izbijelio je svoju tamnu, plavu kožu da bude što sličniji ljudima/bijelcima. Postavka je apsurdna, ali društveno intrigantna, no Henson ne pristupa filmu autorefleksivno i inteligentno kao Zemeckis.

Philova klijentica Sandra (Dorien Davies), lutkarska "femme fatale" kose "riđe poput vatre", neće samoironično reći "Nisam loša, samo sam tako plišana", parafrazirajući legendarnu lajnu animirane fatalne žene Jessice Rabbitt "I'm not bad, I'm just drawn that way". Ni jedan od napaljenih zečeva, za koje "ljudska" zvijezda serije "Vesela škvadra" Jenny Peterson (Elizabeth Banks) izvodi pohotni plesni performans s mrkvom u vrućim hlačicama od džinsa i crnim mrežaricama, neće reći "Ovo budi mog Zeku Rogera", već se pozvati na Petra Zecimira.

Banks sve više nalikuje na Sharon Stone iz devedeseth, ali Hanson radi parodičnu referenciju na Sirove strasti sa Sandrom u policijskoj postaji, ne Jenny. Lutke kolo vode, pa makar popularna komičarka Melissa McCarthy igrala Philovu (bivšu) partnericu, detektivku Connie Edwards koja je napola lutka (ne pitajte). Referencija na "Basic Instinct", sa Sandrinim razotkrivenim ljubičastim stidnim dlakama, preslik je Hensonova nedozrelog humora. U jednoj od prvih scena Phil posjećuje nastrani porno-shop, a iza njega vidimo kako plišana hobotnica muze plišanu kravu dok mlijeko iz njezina vimena štrca na sve strane.

"Navuci zastor, molim te", traži Phil od vlasnika, možda i Hensona. Međutim, zastor se ne navlači, naprotiv, na lutkarskoj pozornici slijede nove opscenosti, pa će npr. Phil ševiti Sandru i spermom ukrasiti čitav ured u sceni prolongirana ejakuliranja ekvivalentnoj, recimo, Austin Powersovu stani-kreni uriniranju, dok njegova ljudska tajnica (Maya Rudolph) u susjednoj prostoriji vadi dezinfekcijska sredstva, očito naviknuta na šefovu naviku da "umoči u meko".

Okej, (nekome) to može biti smiješno u onom subverzivnom i anarhičnom smislu prekoračivanja granica političke korektnosti, ali subverzija i anarhija se vrlo brzo otimaju kontroli i postaju sebi svrhom, za razliku od lascivnog Team America ili u raskalašenosti jednako nepristojnog animiranog Sausage Partyja. Nerijetko groteskni fizički ili verbalni humor forsira se do besvijesti, tipa da "muškobanjastu" Connie zaskaču lutkarski đankiji na ulici pitanjem mogu li joj popušiti k... za 50 centi. Tata Muppeta Jim Henson se, moguće, okreće u grobu. Tko je smjestio Muppet showu? Pliš ća!

Partneri ispred i iza kamere

Jedan od producenata filma je Ben Falcone, partner Melisse McCarthy iz stvarnoga života koji je režirao nekoliko njezinih filmova (Tammy, The Boss, Life Of Party) ili glumio u njima (The Bridesmaids, Indentity Thief, The Heat). Falcone se pojavljuje i u Nemilosrdnim plišancima, u blic-ulozi policajca kojemu Connie na odlasku iz postaje kaže da ga je trebala poševiti.

  Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija

Prehodna
Extinction: Dobra ideja istrebljena lošom realizacijom
Sljedeća
The Predator: Shane za i protiv Predatora