90. Oscari: Filmska lekcija Guillerma del Toroa

90. Oscari: Filmska lekcija Guillerma del Toroa

 

Piše: Nisad Selimović

Nije lijepo biti neskroman, ali čemu prenemaganje? Tokom nekoliko prethodnih dana davali smo brojne predikcije za dodjelu Oscara i što se tiče glavnih kategorija, pogodili smo sve odreda. Ako nam ne vjerujete, posjetite našu fb stranicu, svi dokazi su na jednom mjestu. Ipak, čovjek mora biti iskren pa priznati da je ovogodišnja sezona nagrada bila prilično predvidljiva. Jedini čovjek koji je svojom rediteljskom vizijom kontinuirano odskakao od konkurencije bio je Guillermo del Toro. Od Venecije, koja se odigrala u avgustu, gdje je osvojio Zlatnog lava, pa sve do sada, njegova fantazmagorija Oblik vode očaravala je kritiku i publiku širom svijeta. Do nedjelje, osvojio je mrvu manje od devedeset nagrada. Nakon nedjelje, taj broj iznosi 93. Razliku čine četiri Oscara - za najbolji film, režiju, muziku i produkcioni dizajn.

Pravi muškarac Ja sam emigrant kao Alfonso (Cuarón) i Alejandro (G. Iñárritu), moji sunarodnjaci. Kao Gael (García Bernal) i Salma (Hayek) i kao mnogi, mnogi od vas. U posljednjih 25 godina živim u zemlji koja pripada svima nama. Dio nje je ovdje, dio je u Evropi, dio je svugdje. Jer mislim da je najveća stvar koju naša umjetnost i industrija čine je da brišu linije u pijesku. Mi to trebamo i nastaviti činiti kada nam svijet govori da ih produbljujemo, kazao je u inspirativnom govoru Del Toro. I nastavio: Moram zahvaliti i studiju Fox Searchlight jer su 2014. došli da poslušaju ludu prezentaciju sa nekim crtežima, pričom i maketom. I vjerovali su da bajkovita priča o amfibijskom bogu i nijemoj ženi, urađena u stilu Douglasa Sirka, kao mjuzikl i triler, može biti uspješan film. I, kao što je Jimmy Cagney jednom rekao: “Moja majka vam zahvaljuje, moj otac vam zahvaljuje, moja braća i sestre vam zahvaljuju. Veliko hvala i od mene”, ispričao je Del Toro, za što je dobio ovacije od publike.  

Taj govor kao da je pisala sama Akademija. Prisjetio se korijena, politički je bio korektan, zadužio je zajednicu sa nadom da ćemo svi više sarađivati u budućnosti. Bila je to sjajna noć za meksičkog filmskog maga, ali granice, na njegovu žalost, ipak će biti sve dublje i dublje. Ceremonija, koju je i ove godine vodila TV zvijezda Jimmy Kimmel, bila je neizbježno fokusirana na skandale koji tresu Hollywood skoro pola godine, povrh svega na Harveya Weinsteina i kolege, za koje je otkriveno da su seksualno napastvovali koleginice.

Ovo je jedini pravi muškarac u Hollywoodu, kazao je Kimmel, pokazujući na ogromnu statuu Oscara u uglu pozornice. Ruke su mu tamo gdje ih možete vidjeti i nikad ne govori grube riječi. I što je najvažnije, nema penisa nikako. Takve muškarce trebamo u ovom gradu, našalio se Kimmel. Za razliku od Zlatnog globusa, na ceremoniji dodjele Oscara nije bilo organizovane podrške pokreta Time’s Up, nego su sve gošće na svoj način istakle važnost borbe protiv diskriminacije. Tako su neke svjesno izbjegavale TV reportera Ryana Seacresta, za kojeg također kruže glasine da je “mahao spolovilom”. Kimmel je skrenuo pažnju i na nejednake plate između muškaraca i žena u Hollywoodu, što je još jedna od gorućih tema tamo gdje nemaju problema sa borcima na ulicama, premijerom i GRAS-om.

Da bi dosnimio svoje scene za film, Mark Wahlberg je plaćen 1,5 miliona dolara. Za istu stvar, njegova koleginica Michelle Williams je plaćena 80 dolara po danu snimanja. Kada je saznao za to, Wahlberg je odlučio cijeli iznos uplatiti u humanitarne svrhe, za kampanju Time’s Up. Lopta je sada na tvojoj strani Michelle, šta ćeš ti učiniti sa svojom zaradom?, našalio se voditelj.

Politički problemi u Americi sežu mnogo dalje od Bijele kuće, pa tako i publika koja je mahom glasala za sadašnjeg predsjednika više ne želi gledati dodjelu iz razloga što je ogromna većina slavnih filmskih radnika javno govorila protiv njihovog miljenika. Možda iz istog razloga, bojeći se sve manje popularnosti događaja, AMPAS je odlučio pustiti u javnost brojne isječke sa ceremonije, koje prije samo nekoliko godina niste mogli pronaći apsolutno nigdje - dodjelu je bilo moguće gledati samo u izravnom prijenosu. Čak je i sve zahvale moguće pogledati na oficijelnoj stranici oscar.com.

Dugi i kratki rukavi

Pored Oblika vode, kvalitetno je u nedjelju trijumfovao i Tri plakata izvan grada, koji je zasluženo pokupio nagrade za najbolju žensku i najbolju sporednu mušku ulogu. Frances McDormand i Sam Rockwell iznijeli su hvale vrijedan performans, što za njihov rang i nije iznenađenje. Možda je jedino upitno kako su završili u jednom tako suhoparnom filmu kao što je ovaj, osmišljen iz dokazano genijalnog uma Martina McDonagha. Rangovi te večeri nisu imali nikakvu ulogu ni u čemu, jer je Meryl Streep u svojoj 2.485. nominaciji za Oscara ostala kratkih rukava, baš kao i kolega Tom Hanks. I njihov tata Steven Spielberg. Hvaljeni politički triler The Post tako na kraju nije osvojio ništa osim sažaljenja zaljubljenika u lik i djelo ovog trojca. Gary Oldman je opuhao konkurenciju među glavnim glumcima, dok je otprilike sličnu stvar učinila i Allison Janney sa svojim performansom u filmu Ja, Tonya, među sporednim glumicama. Tehničkim kategorijama vladali su Dunkirk i Blade Runner 2049, dok je za najbolji ino-film, što je možda bila i najveća borba večeri, proglašen A Fantastic Woman Sebastiana Lelia, ispred Squarea Rubena Östlunda.

Objavljeno u bh. nezavisnom dnevniku Oslobođenje
Prehodna
Kompletna lista dobitnika 90. Oscara
Sljedeća
Žene kao inspiracija i izvor filmskih priča