The Mandalorian: Kozmički spaghetti western

The Mandalorian: Kozmički spaghetti western

Piše: Marko Njegić

Streaming servisi počeli su ove jeseni naveliko ratovati u borbi za publiku. U bespoštednu bitku, gotovo istovremeno s Apple TV+ i Facebook Watch, stupio je i Walt Disney Pictures, najveći monopolist među filmskim studijima, koji u katalogu ima Star Warse, Marvelove blockbustere, Pixarove crtiće i ostavštinu kupljenog 20th Century Foxa. Bilo je pitanje trena kad će Disney prebaciti područje borbe i na male ekrane: zašto (do)pustiti Netflixu, Amazonu i ekipi da privlače konzumente i dominiraju TV-om kad možeš i ti dobiti debelu krišku tržišnog kolača. Disney je isukao najjače oružje i otvoreni rat objavio s - Ratovima zvijezda.

Mandalorian nije samo prva serija novog streaming servisa Disney+, već i prva igrana serija iz svijeta Star Warsa. Prva u nizu, treba reći. Disney+ već radi na drugoj sezoni Mandaloriana, serije o "bobafettovskom" lovcu na glave, iako su emitirane tek četiri epizode prve, a planirano je i televizijsko širenje svemira Ratova zvijezda. Franšizna i konzumeristička proračunatost utkana je u svaku poru Mandaloriana kojeg "kreatorski" potpisuje dežurni Disneyjev hitmejker Jon Favreau (Knjiga o džungli, Kralj lavova). U špici serije redaju se likovi iz Star Warsa - od Darth Vadera nadalje - po uzoru na superheroje u filmovima s logom Marvela.

Pazi se i na "merch": beba Yodine vrste, slatka poput Gizma i otkrivena na kraju prve epizode, stiže u dućane taman na vrijeme za blagdansku sezonu  i bit će hit kao igračka u trgovinama. A tu su i referencije na prijašnje Ratove zvijezda (leteći Mandaloriani, R2 robotić, likovi zaleđeni u karbonitu, pripadnici svemirske rase Jawas i Kowakians..., čak i Mon Calamari na hologramu). Pa ipak, kad u jednoj sceni vidimo Kowakijanca kako se vrti na ražnju, sugerira se da bi Mandalorian mogao preokrenuti Star Warse naglavačke. Favreau to ne radi, ali okreće Ratove zvijezda nešto prizemljenijim počecima u odnosu na recentne filmove (npr. Posljednji jedi), koliko već ovaj kozmički, znanstveno-fantastični serijal uopće može biti "prizemljen".

Naime, Mandalorian je svojevrsni (špageti) vestern u svemiru, a vidi se i da je Kurosawina Skrivena tvrđava, uz kaubojce Johna Forda i Sergija Leonea, nanovo bila utjecajna. Dovoljan zalog da serija privuče i stariju gardu fanova izvorne trilogije, ne samo moderne konzumente, napose ovisnike koji gledaju bilo što u bespuću "streaming" ponude samo da se gleda i dobije ovisnički fiks. Naslovni lik, Mando (Pedro Pascal), svemirski je kauboj koji se ne boji odnosa snaga suočen s četiri "storm troopera" i nikad nije skinuo kacigu, niti mu je to napravio netko drugi. On je kreiran na tragu Bezimenog iz Leoneove trilogije u interpretaciji Clinta Eastwooda kao nonšalantnog akcijskog kulera škrtog na riječima.

Nema što, Mando ima prilično dojmljivo akcijsko predstavljanje. Neki frajeri u svemirskoj kantini, ambijetiranoj bogu iza snježnih nogu, drže zarobljenog i tlače humanoidnog plavog izvanzemaljca. U kantinu ulazi Mando i vjetar od otvaranja vrata sruši piće bradatog predvodnika tlačitelja (Tait Fletcher). "Prolio si mi piće", zareži bradonja. Misteriozni stranac ne trza, dolazi do šanka i naručuje svoje piće. Obračun visi u zraku, a kad do njega dođe, Mando s lakoćom pobije bradonju i njegovu ekipu. Dakle, čisti vestern, samo s pucnjavom u svemirskom "saloonu" s automatskim vratima namjesto njihajućih.

Nedostaje samo "riff" Ennija Morriconea da upotpuni (zvučnu) sliku, premda se skladatelj Ludwig Göransson (Creed I&II, Black Panther) poigrava time na sintisajzeru, kao i magičnim Star Wars simfonijama Johna Williamsa, dok pokušava Mandalorianu pronaći vlastiti izričaj. Mando je prikazan kao antijunak – on nije došao spasiti plavog aliena, nego ga pokupiti i isporučiti, budući da je ucjena raspisana na njegovu glavu. "I can bring you in warm or I can bring you in cold", ležerno će Mando ispaliti klasičnu "traži se živ ili mrtav" mantru za "bounty huntera", kakvu je mogao zapucati i John Wayne u nekom Fordovu filmu.

Voljeli bismo da se Favreau zadržao isključivo na potentnom konceptu "(špageti) vestern u svemiru", kako je bio zamišljen i nedavni film Solo: Priča iz Ratova zvijezda kojemu je Mandalorian zasad tu negdje po kvalitativnim dometima, možda malo bolji. Međutim, u kadar ulijeću računalno animirana svemirska čudovišta nalik nilskim konjima i nosorozima te se poseže za djetinjarijama za koje su izvornom kreatoru "SW-a" Georgeu Lucasu trebala tri filma (Povratak jedija), a Favreauu tri epizode. Jednako tako, voljeli bismo i da je Mando karakterno dosljedniji kao načelno intrigantan lik, tj. da nije od prve do druge epizode prošao put od antijunaka do junaka spremnog da prekrši kodeks "bounty huntera" i spasi ucjenjenu glavicu. Gugutajuća baby Yoda je doista neodoljiva, najslađe svemirsko dijete u povijesti Star Warsa i šire, za razliku od plavog izvanzemaljca, ali...

No, svejedno, iako je Disney+ serija daleko od "pet plus"  materijala Ratova zvijezda (Imperij uzvraća udarac) kojem se posljednjih godina najviše približio Rogue One, dostatno je zanimljiva i gleda se s lakoćom zahvaljujući vizualno, narativno i minutažno prohodnim epizodama (30-40 minuta). Favreau uspijeva navući gledatelja i fana Ratova zvijezda da razmotri pretplatu na Disney+ barem dok serija ne završi ili u kina ne stigne nestrpljivo očekivani Uspon Skywalkera. To je, nemojmo se lagati, zasigurno i bila osnovna namjera. 

Režiser Werner Herzog ispred kamere

Glavnu ulogu igra Pedro Pascal kojeg TV gledatelji znaju iz Igre prijestolja, a glumio je i u Kingsmanu 2, Kineskom zidu, Pravedniku 2... Ispod prostetičke maske alienskog rančera Kuiila, koji pomaže Mandu, krije se Nick Nolte. Carl Weathers (Rocky, Predator) nakon dugo godina opet je u prestižnom projektu, u ulozi vođe udruženja lovaca na ucjene. Kultni redatelj Werner Herzog glumi lika znanog kao The Client. Mandovu "bounty hunter" savezniku IG-11 glas je, pak, posudio Taika Waititi, redatelj trećeg Thora. Suprotno Netflixu, Disney+ pušta epizode Mandaloriana na staromodni način jednom tjedno (petkom). Zadnja, osma, emitirati će se 27. prosinca.

Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija

Prehodna
Harrison Ford uskoro i na malim ekranima: "The Staircase"
Sljedeća
Netflixova nova serija o društvenim mrežama i nestalim osobama