Pogled u prošlost: "Out Of Sight"

Pogled u prošlost: "Out Of Sight"

Piše: Marko Njegić

Krađu života ostvario je pljačkaš banaka Jack Foley u remek-djelcu Stevena Soderbergha Daleko od očiju (1998.). Ukrao je srce federalnoj agentici Karen Sisco. Ni ona nije imuna na njega, naprotiv. Suprotnosti se doslovce privlače. Privlače ljude sa suprotne strane zakona. On je kriminalac, ona predstavnica zakona, "opasan komad" kojoj otac (Dennis Farina), bivši "US marshall", poklanja pištolj sig sauer 38 za rođendan. Ljubav je zakon čak i kad se između nje ispriječi zakon sam, obaveza da federalka uhiti pljačkaša. Romansa je, dakle, prava, samo je strana zakona kriva. "Da smo se sreli u drukčijim okolnostima tko zna što bi se dogodilo", pita se Jack (George Clooney u naponu zvjezdanog šarma) kad se nađe stisnut u prtljažniku automobila s Karen (nikad bolja i nikad ovako seksi Jennifer Lopez), gdje će se, neočekivano, filmofilski nadovezivati filmovima Faye Dunaway kao što su Bonnie i Clyde, TV mreža i Tri Kondorova dana koje oboje vole. "Vidiš sebe kao Clydea", veli mu Karen i započne priču o romansama u filmovima dok je Jack dira po bedrima "na lijep način" u jednoj od najerotičnijih scena svih vremena, okupanoj crvenim svjetlima jarke atrakcije u pupanju.

Jack je kao De Nirov lik u Vrućini – pelješenje banki je sve što on zna i želi raditi, ali potajice mašta o romantičnoj povezanosti koju nije pronašao s bivšom ženom Adele (Catherine Keneer). "Nije bilo onog nečeg, iskre", otkriva Jack. Zato Jack svako malo pali "zippo" upaljač na preklop pucketanjem prstiju, što mu dođe kao neki tik. Kao, radi to "kulerski", kako bi njegov tumač Clooney definitivno postao "onaj" Clooney kakvog danas znamo, dok zapravo traži iskru, svoju Bonnie, koju je našao na drugoj strani ulice, tj. zakona - u Karen. Baš kako je predvidio sa svojom "što ako?" pričom. "To se dogodi. Kao kad nekog vidiš prvi put kako prelazi ulicu. Gledate se nekoliko sekudi, kao da se prepoznajete, a onda ta osoba nestane i prekasno je da nešto poduzmeš. Mislit ćeš: što da sam stao i nešto rekao. Što ako, što ako...? To se događa samo par puta u životu", razmišlja Jack. "Ili jednom", nadoveže se Karen. Oni će imati jedan takav (divan) trenutak nakon bliskog susreta u prtljažniku. Karen u lobiju hotela, pristigla s FBI-jem na njegovo uhićenje, Jack u liftu s partnerom Buddyjem (Ving Rhames).

Pogledi im se sreću, oči sve govore. Kad Jack ugleda Karen spontano podigne ruku i mahne, da na vrijeme "nešto poduzme", a ona se maši za voki-toki da dojavi kolegama, ali odustane i samo ga gleda. "Pogledala je ravno u mene", Jack uvjerava Buddyja koji nije siguran u izglednost njihove veze. U nekom drugom životu Jack i Karen bi mogli biti na istim stranama zakona, ali, eto, nisu, slično kao De Nirov i Pacinov lik u Heatu, od kojih će preuzeti "time out" od igre mačke i miša da se (još jednom) sretnu oči u oči. To je njihov treći susret u filmu kako ne ispalo da su se prebrzo romantično spleli, što je ona prigovarala romansi Faye Dunaway i Roberta Redforda u Three Days Of The Condor. Treći i najveći. Soderbergh je režirao još jednu scenu za anale, montažno sjajno ispreplićući verbalno i tjelesno, kemiju i fiziku - dijaloško zavođenje u baru hotela s fizičkim predočavanjem istog u sobi, uz povremena blic zamrzavanja kadrova ("trade-mark" stilizacija filma) za vječnost trenutka.

Romansa među akterima magnetske privlačnosti izdvaja Daleko od očiju od ostalih ekranizacija romana legendarnog Elmorea Leonarda ("Uhvatite maloga", "Jackie Brown") i "tarantinovskih", post-"Pakleni šund" crnohumornih krimića devedesetih na čijem valu Soderbergh nedvojbeno jaše. Narativna mašinerija proizvodi "flashbackove" i razbijenu kronologiju. Karakteri su živopisni (Don Cheadle, Steve Zahn), neki preuzeti od Tarantina (Michael Keatonov Ray Nicolet iz Jackie Brown), kao i glumci s pripadajućim šprehama (Samuel L. Jackson). Situacije su apsurdne, povremeno nasilne, a dijalozi sočni ("nosite li majice s natpisom undercover?", "vertikalno sam se integrirao"...). No, Out Of Sight je više romantični "neo-noir" krimić nego "neo-noirovski" krimić s elementima romanse. Ovdje ponajprije frcaju iskre, pa tek onda meci. Krimi priča je u podlozi filma, u prvom planu su ljudi, važniji od nje, što je Soderbergh navijestio odmah na početku u najležernijoj pljački banke ikad zabilježenoj na filmu, bez ikakvog oružja.

Već tad je puno bitniji Clooneyjev lik od njegova (ne)djela, odnosno Jackov nastup s upaljačem i pristup bankarki. Možda je Jackov upaljač užgao plamen i u Soderberghu. Ovo nije samo ponajbolji (Seks, laži i videovrpce, Traffic), već i najtopliji film nerijetko hladnog redatelja, osobni favorit njegova opusa. Daleko od očiju je Soderbergh najbliži srcu.

Lopez umjesto Bullockice

Zanimljivo je da je za ulogu bila prvotno razmatrana Sandra Bullock s kojom je George Clooney godinama kasnije glumio u Gravitaciji i imao finu kemiju. Tko zna kakav bi Out Of Sight bio s Bullockicom.

Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija

Prehodna
Carlito's Way: Srce s ožiljkom
Sljedeća
Kapetanov dnevnik: Zvjezdane staze na filmu u TNG eri, vol.1