Watchmen: Superjunaci iz ne tako paralelne stvarnosti

Watchmen: Superjunaci iz ne tako paralelne stvarnosti

Piše: Marko Njegić

Televizijski Watchmen kreatora Damona Lindelofa (Lost, The Leftovers) svojeversni je "post scriptum" kultnog (anti)superjunačnog stripa Alana Moorea i Davea Gibbonsa, prije točno deset godina pretvorenog u istoimeni film Zacka Snydera. To je više polu-nastavak, a ne direktna adaptacija Mooreova i Gibbonsova remek-djela, oslobođen fanovskog pritiska da se slijepo drži predloška. Dakle, HBO-ovi Čuvari nisu "Čuvari" kakve ste vidjeli prije, niti "već viđena" televizija. Prvi šest epizoda, dobivenih na gledateljsko-recenzentski uvid, jesu poslovično ispunjene "fillerima" i razmjerno neravnomjerne, ali i namjerno nedorečene.

Stječe se dojam da je Lindelof svjesno seriju koncipirao tako "misteriozno"; konačno, to je njegov zaštitni znak. No, neovisno o tome hoće li sve sjesti na svoje mjesto do zadnje epizode, ovo je televizija s vizijom kakva se ne viđa svakog tjedna, pa ni godine, ali i ne čuje (sjajan soundtrack Trenta Reznora i Atticusa Rossa, ponajbolji "serijski" uopće). Epizoda jedan je napose nešto ponajbolje što smo pogledali na malim ekranima 2019. godine. Eto nas u kinu kamo tamnoputi klinac gleda prastari crno-bijeli film. Njegovi c/b kadrovi su preseljeni i izvan ekrana kako bi se serijski Watchmeni maksimalno razlikovali od full-kolornih filmskih.

U filmu tamnoputi stranac prokazuje šerifa lokalnog gradića koji ne zaslužuje nositi značku, što najavljuje prokazivanje superjunaka, stavljenih izvan zakona, kao jednu od tema serije. Najednom, nastaje kaos s ove strane ekrana. Neredi bujaju van kina. Nalazimo se u Tulsi (Oklahoma) 1921., kad je eruptiralo rasno motivirano nasilje. Meci fijuču, konji vuku tijela po cesti... Stvarnost će se sudarati sa fikcijom u seriji koja se (do)tiče neuralgičnih točaka današnjeg - američkog - društva. Iduća scena dobiva boju, jer Čuvari nisu crno-bijeli u doslovnom i prenesenom smislu riječi, ali kolorit je još uvijek prigušeniji u odnosu na film, kako bi djelovao "zbiljskije". Najjarkija boja je žuta. Boja "smileyja" Comediana, smješka koji će u jednom trenutku biti "nacrtan" od jaja na oko, a preseljena je na žute maske crnih policajaca.

Serija ima niz referencija na strip i njegove protagoniste. Recimo da nakratko vidimo "plavog Boga" Doktora Manhattana, a tu je i ostarjeli Adrian Veidt alias Ozymandias (Jeremy Irons) koji živi nadrealni "Downton Abbey" život kako bi ga mogao zamisliti David Lynch. Međutim, serija fura svoj "film" na temelju prethodnika i ne postavlja pitanje "Tko je ubio Comediana?", već Judda Crawforda (Don Johnson), šefa policije. Iz tog pitanja jedna misterija otvara drugu i treću, potencirajući nepredvidljivost serije ambijentirane u alternativnu američku stvarnost gdje posljednjih 30 godina funkciju predsjednika obnaša - Robert Redford.

Legendarni glumac se povukao u mirovinu, ali nazočan je na fotografiji pozicioniranoj pokraj Lincolnove, Nixonove i Washingtonove te naveden u anti-grafitu "Fuck Robert Redford". U izvorniku, ambijentiranom u 1985., predsjednik je, pak, Nixon, ovdje prisutan samo kao karikaturalna statua na ulazu u park rasista Nixonville, ali i dodan na Mt. Rushmore. Ipak, Lindelof odlazi u šetnju po američkoj povijesti u seriji i izvan nje kad glavni ženski lik Angela Abar, alias heroina Sister Knight (friška oskarovka Regina King), istražuje vlastitu prošlost. U jednoj sceni, kad Angela proleti kroz staklo u "slow motionu", bit će orkestriran izvrsni stripovski "bullet time" trenutak, no ovoj seriji nije primarno do superjunačkih uzbuđenja, premda ih ima dovoljno, niti želi biti filmovani strip kao Snyderov kinohit.

Lindelofovi Čuvari ponajprije su uzbudljiva povijesno-sadašnja akcijska "mystery" drama i tek onda superjunačka serija, podatna za "binđanje" u paketu s The Boys, kao nešto realniji, a na svoj način jednako subverzivni odgovor na "superhero" fenomen današnjice, iako i sada kadar naseljavaju maskirane/kostimirane individue s određenim moćima (Tim Blake Nelsonov Wade/Looking Glass). Wade je kvazi-Rorschach ovih Watchmena budući da je prepoznatljive maske s mrljama legendarnog antiheroja preuzeo klan bijelih supermacista Sedma konjica. Maske se, kako veli bivša Silk Spectre, FBI-jevka Laurie Blake (Jean Smart), stavljaju na glavu da bi se osoba ispod nje oslobodila traume i utjerala pravdu za osobne ili društvene nepravde.

U superherojskoj seriji unutar ove superherojske serije, American Hero Story (parodija na hororsku American Horror Story), imamo superjunaka Hooded Justice - on nosi KKK masku i konop za vješanje oko vrata kao utjelovljenje javnog linča. Rasizam je centralna tema serije koja je ogledalo modernog društva jednako kao što su originalni Čuvari bili zrcalo Reaganovih hladnoratovskih i "nuklearnih" osamdesetih. Ni paralelna stvarnost novih Watchmena baš i nije tako paralelna.

Emitiranje u tijeku

Čuvari su se počeli emitirati 21. listopada. HBO nastavlja držati ritam od jedne epizode tjedno.

Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija 

 

Prehodna
M. Night Shyamalan predstavlja najbolju dadilju: "Servent"
Sljedeća
His Dark Materials: “Igra prijestolja“ za obiteljsku publiku