Hoří, má panenko/The Firemen's Ball: Karta za Hollywood

Hoří, má panenko/The Firemen's Ball: Karta za Hollywood

Piše: Sead Vegara

Treći i posljednji film Hoří, má panenko (The Firemen's Ball, 1967) snimljen u rodnoj Čehoslovačkoj, reditelj Miloš Forman snimio je u koloru, kao češko-italijansku koprodukciju za koju je slavni italijanski producent Carlo Ponti osigurao 80.000 dolara. (Legenda kaže da je Ponti bio nezadovoljan Formanovim sarkastičnim pristupom i obustavio produkciju, te tražio od reditelja da mu vrati novac, vadeći se na nepoštivanje ugovora. Formana je mogla sljedovati tužba za nepoštovanje i ekonomske štete prema državi da francuski producent Claude Berri nije otkupio prava na svjetsku distribuciju filma i tako “spasio“ Formana.) Svoj uspijeh film duguje savršenoj kombinaciji humora i alegorične satire, u periodu koji je prethodio Praškom proljeću. Kao takav, film se može posmatrati kao satira na reakciju samih ljudi na komunizam, za koji Forman nema baš puno toga da kaže, osim da su vatrogasci portretirani u filmu upravo činovnici komunizma.

Gori, moja gospođice!; režija: Miloš Forman; uloge: Jan Vostrcil, Josef Sebánek, Josef Valnoha, Frantisek Debelka, Josef Kolb, Jan Stöckl, Vratislav Cermák, Josef Rehorek; 1967.

IMDb rejting: 7.6/10

Rotten Tomatoes rejting: 90%

Priča filma koncentrisana je na jedan dan u češkoj provinciji, gradiću u kojem članovi dobrovoljne vatrogasne brigade, da bi u penziju ispratili svog bivšeg nadređenog, organizuju bal na kojem će mu uručiti poklon – zlatnu sjekiricu. A poklon će mu prezentovati pobjednica takmičenja za najljepšu djevojku koji će se održati u toku proslave i plesa. Od samog početka, sve što može krenuti po zlu tako i ispadne: parolni baner se zapali, a neko padne sa ljestvi, torta bude ukradena, kao i ostali predmeti spremljeni za lutriju, odabrane djevojke za miss se ne pojave... Sve do samog kraja kada kompletna igranka bude prekinuta jer obližnja kuća izgori u požaru... a vatrogasci zatečeni samom prilikom.

Nakon nominacije za Oscara za njegov prethodni film Loves of a Blonde, Forman je ponovno nominovan za The Firemen's Ball, ali, zlatni kipić će mu još jednom izbjeći. Samo da bi mu taj film omogućio kartu za Hollywood. Radeći na ideji za novi film Forman će sa saradnikom Jaroslavom Papousekom otići iz Praga krenuvši u planine Krkonose. Nakon što se pojavio Ivan Passer, treći scenarista, inspiraciju za scenariji filma Firemen's Ball trojac će dobiti po prisustvu balu u lokalnom gradiću koji je organizovala vatrogasna brigada. „Od tada, scenarij će se sam napisati“ , prisjećao se Forman.     

Trojac će posmatrati stanovništvo, članove vatrogasne brigade kako piju i prepiru se sa svojim ženama, učestvuju u lutriji i spremaju izbor za miss. Scenarij koji će napisati, kao i u prethodna dva filma (Crni Petar i Ljubavi jedne plavuše), odisati će istinskim osjećajem za crno-humornu komiku, takvu da se ne ruga svojim protagonistima, već upravo društvenom sistemu kojem pripadaju. Zbog toga su i kritikovali Formana. Zbog negativnog portreta češkog društva. Njegov film uopšte nije zastario po pitanju prvoklasne zabave, već je jednostavno smiješan i dan danas. Možda ne koliko i kao prethodna dva, ali sasvim dovoljno da reditelju omogući kartu za Hollywood, i periodu u kojem će snimiti svoja, po mišljenju struke, ako ne najbolja, onda sigurno najnagrađivanija ostvarenja One Flew Over Cuckoo's Nest i Amadeus.

Prehodna
Pelíšky/Cosy Dens: Porodica, ljubav i komunistički tenkovi
Sljedeća
Star Trek: Kapetanov dnevnik – zvjezdani datum 9. 1. 1969. vol.1