Ekskurzija: Nov i svjež rediteljski rukopis

Piše: Sead Vegara

Znate kako to obično biva sa domaćim filmskim autorima; tek kada se dokažu sa svojim ostvarenjem na nekom od inostranih filmskih festivala sljeduje i priznanje od lokalne struke i publike. Mlada bh. autorica Una Gunjak, dokazala se sa svojim kratkim igranim ostvarenjem Kokoška (2014) osvojivši priznanje Evropske filmske akademije za najbolji kratki film, a trebalo je devet godina da dočeka svoj dugometražni igrani prvijenac Ekskurzija (2023). Osvojivši tako jednu od najprestižnijih najpriznatijih nagrada u struci ipak se odužio period pripremanja prvijenca premijerno prikazanog na Locarno Film Festivalu na kojem je i osvojila Posebno priznanje.

Ekskurzija; režija: Una Gunjak; uloge: Asja Zara Lagumdžija, Nađa Spaho, Maja Izetbegović, Muhamed Hadžović, Mediha Musliović, Damir Kustura, Izudin Bajrović; 2023.

IMDb rejting: 7.9/10

Ekskurzija ima jednostavnu premisu koju Gunjak znalački iznosi na prvi pogled jednostavnim rediteljskim postupkom, ali jasnom i sigurnom rediteljskom rukom. Priča je to o tinejdžerici Iman (Asja Zara Lagumdžija), koja nakon što jedna laž ode u nepovratnom smijeru, kakvom samo takve izmišljotine mogu, mora snositi posljedice. Samo se po sebi jasno nameće da je Iman lagala prijateljicama u svlačionici o tome kako je spavala sa momkom, eksplicitno opisujući seksulani odnos. To će otići tako daleko da će nakon nekoliko dana početi kružiti priča po školi kako je Iman u drugom stanju. Laž koja je otišla predaleko postaće problem zbog kojeg će ekskurzija na koju je Iman trebala ići sa razredom doći pod znak pitanja. Zabrinuti roditelji će s pravom, mada pomalo i pretjerujući, komentirati slučaj, dok će Imanini prijatelji i prijateljice okrenuti na šalu i samo tinejdžerima shodno provociranje i u jednu ruku ugnjetavanje djevojčice.

Nema se tu mnogo šta dodati ili oduzeti. Priča ide svojim tokom, a sitni detalji kojima Gunjak gradi narativ, orkestrirajući mladim glumačkim ansamblom naturščika predvođenim Zarom Lagumdžijom, te onih iskusnijih glumaca poput Maje Izetbegović, Muhameda Hadžovića, Medihe Musliović i Damira Kusture, glumačkog barda Izudina Bajrovića u fantastičnoj minijaturi, pokazuje svo svoje znanje u radu sa glumcima.

Ekskurzija Une Gunjak, poznavateljima holivudskog filma može se učiniti kao da se referiše na poprilično zgodnu i prijatnu tinejdžersku komediju Easy A (2010) reditelja Willa Glucka, u kojoj lik glumice Emme Stone nakon jedne isto toliko (bes)potrebne laži (engl. white lie), pokrene lavinu drugih laži i nepredvidljivih događaja. Easy A odlično djeluje kao komedija i također preispituje određene moralne vrijednosti kod (američkih) tinjedžera, dok Ekskurzija baš i nema komičnih momenata, te je sva satkana od ozbiljnih dijelova i namjera joj nije da vas zabavi. Već natjera da preispitate vlastita stajališta o tinejdžerskim odnosima u modernom vremenu u kojem će mlađarija poput Iman učiniti sve kako bi se našli u centru pažnje, makar zbog toga morali okrenuti svijet naopačke.

Vjerovatno i jedina zamjerka na film Une Gunjak jeste scena koja nema osnova u realnosti (mada i nije isključivo), a to je ona kada Iman sa prijateljicom Hanom (Nađa Spaho) i mnoštvom drugova i drugarica posjeti kladionicu kladeći se na rezultate fudbalskih utakmica, iako znamo da je klađenje zabranjeno onima ispod 18 godina starosti. U biti, film Ekskurzija možda i neće ostvariti poseban finansijski uspjeh na kino-blagajnama kada krene u distribuciju, ali je nagovijestio dolazak jednog novog, svježeg i inspirativnog rijetkog rediteljskog rukopisa kakav je ovaj mlade bh. autorice Une Gunjak.

Objavljeno u bh. nezavisnom dnevniku Oslobođenje 

Prehodna
Lost Country: Važan film za kinematografiju regiona
Sljedeća
Blue Beetle: Superherojsko Frankensteinovo čudovište