Pogled u prošlost: "The Major"

Pogled u prošlost: "The Major"

Piše: Braco Kartal

Život nije mazio ruskog režisera Yurija Bykova koji je djetinjstvo proveo živeći sa svojim roditeljima u kamp prikolici. Tokom 1987. godine napustio ga je otac kojeg nikada više nije vidio u životu, nakon čega je 12 godina živio samo sa majkom. Iako se majka kasnije ponovo udala, i dalje je provodio život u siromaštvu, te krao hranu od komšija kako bi preživjeli. Nakon srednje škole izgubio je zanimanje za obrazovanje i od tada kreće nalet njegove kreativnosti zahvaljujući kojem je danas jedan od najoriginalnijih i najboljih režisera moderne ruske kinematografije. Zbog teškog djetinjstva koje je imao, u njegovim filmovima je izražen osjećaj za marginalizovane društvene skupine kojih se dotiče i u svojoj fenomenalnoj akcionoj kriminalističkoj drami The Major iz 2013.

Priča filma The Major počinje scenom na zaleđenoj ruskoj magistrali u kojoj vojni policajac Sobolev (Denis Shvedov) žuri ka porodilištu u obližnjem gradu Ryazanu (oko tri sata vožnje jugoistočno od Moskve) jer se njegova žena porađa. Žureći gazi sedmogodišnjeg dječaka Kolju, a njegovu majku Irinu (Irina Nizina), koja je bila svjedok događaja radi čega je pala u nesvijest, okrvavljenog nosa u panici vuče po cesti i zaključa u svoj automobil. Vadi telefon i poziva svog kolegu iz policije u nadi da će ga ovaj iščupati iz sranja u koje je upao, a koje je odnijelo nevini mladi život. Na mjesto događaja ubrzo stižu njegov kolega Kroshunov (portretira ga režiser filma) i uniformisani policajac Merkulov (Ilya Isaev) koji lažiraju policijski uviđaj i čine sve kako bi Sobolev ispao što manji krivac. Irini nude rakiju, a nakon dolaska hitne pomoć prisiljavaju je na alkotest kako bi je naknadno mogli okriviti zbog pijanstva i nemarnosti. Nakon svega udaljavaju se sa mjesta nesreće i odlaze snuždeni kod svog šefa Pankratova (Boris Nevzorov) koji im naredi da cjelokupni događaj zataškaju po svaku cijenu da ne bi došlo do skandala koji bi im svima uništio moć i reputaciju. Od tog trena kreće prava drama koja će rezultirati cijelim nizom tragičnih i nasilnih događaja koji će šokirati svakoga ko se odluči da pogleda ovaj izvanredni film.

Prožet realističnim prikazima ruske duhovne i materijalne bijede i šokantne realnosti, The Major je film o skupini moćnika koji se boje samo svojih nadređenih  i koji će učiniti sve kako bi zadržali svoj položaj i moć. Radi se o bezobzirnim i korumpiranim pojedincima koji su u sprezi sa vlasti i kojima ništa nije sveto: ni život sugrađana, pa ni život njihovih kolega. Jednostavno su spremni učiniti sve kako bi se izvukli iz situacija koje bi im mogle naštetiti. Priča je to o ljudima koji su prestali biti ljudi, bez obzira da li se radi o uniformisanim licima ili ne, priča o muškarcima koji su u cilju obezbijeđenja svoje materijalne egzistencije postali kukavice bez svog ličnog stava, morala i osjećaja za istinu i pravdu, kao i priča o kasnom i uzaludnom buđenju osjećaja krivice i odgovornosti. Tematikom se dotiče i odnosa građana i policije, a onima koji žive u današnjoj modernoj Rusiji na trenutak bi se moglo učiniti da gledaju neki realni portret strave i užasa o svojim životima. Sličnost sa dešavanjima u našem regionu je ogromna, pa ne vrijedi da izvlačimo neke prevelike paralele, osim što bi smo mogli reći da se radi gotovo o identičnim društvenim uređenjima koje predvode pojedinci i korumpirane grupacije koje nisu u stanju običnim građanima koji sve više postaju tempirane bombe obezbijediti pravdu i dostojan život. Iako i na našim prostorima postoje filmove koji se dotiču ovih tematika, ipak ostaje žal što niko od regionalnih režisera nije imao hrabrosti da snimi jedan ovakav film sa konkretnim i oštrim kritičkim prikazom svega onoga što nas okružuje na originalan način kao što je to učinio Bykov.

Uz informaciju da Bykov trenutno snima triler Zavod o grupi radnika koji su ustali protiv vlasnika fabrike koja se zatvorila, preporučujemo vam da obavezno pogledate i ostala ostvarenja iz Bykove filmografije jer je Bykov režiser koji će (ukoliko nastavi ovim tempom), prije ili kasnije, sebi obezbijediti slavu u međunarodnim okvirima koju već i zaslužuje.

 

Prehodna
Blade Runner: Sanjaju li i ljudi električne ovce?
Sljedeća
Bonnie and Clyde: Povjesničari nasilja