Lawless: Sirova i brutalna muška priča

lawless_1Piše: Sead Vegara

Amerika dvadesetih godina prošlog stoljeća. Provincija. Prohibicija. Pribrana tri brata novac zarađuju prodavajući ilegalni alkohol. Posao ide fino, ali nakon što se pojavi gramziva korumpirana vlast, tj. njihovi izaslanici koji hoće svoj dio kolača, braća će odlučno reći ne. John Huston, jedan od najvećih američkih reditelja, je u svojoj autobiografskoj knjizi „Open Book“ („Otvorena knjiga“) napisao da je za dobar film najbitniji kasting, tj. raspodjela uloga. Dobra, u slučaju filma Lawless australskog reditelja Johna Hillcoata, odlična raspodjela uloga je nešto što svakako doprinosi filmu i daje mu posebni pečat gledajući svaku glumačku kreaciju ponaosob. Počevši od Toma Hardya koji je u lik Forresta Bonduranta, srednjeg od tri brata, unio jednu dozu određenog minimalizma zadržavajući svoje glumačko umijeće i dopuštajući mu da se ispolji u nekoliko klimaktičnih scena, baš poput još jednog velikana – Clinta Eastwooda koji je u svojim glumačkim nastupima uvijek polazio od teze ”manje je više”. Svakako, pored kastinga potreban je dobar scenario i naposljetku režija koju je Hillcoat odradio na zavidnom nivou. Scenario za Lawless je napisao poznati australski muzičar Nick Cave adaptirajući knjigu ”The Wettest County in the World” Matta Bonduranta, praunuka jednog od glavnih likova priče, koja je opet temeljena na istinitim događajima. Događajima u vrijeme prohibicije dvadestih godina prošlog stoljeća u američkoj provinciji Virginije, gradiću Franklinu. Svakako treba dodati da se Cave nije libio pretočitii sirovost i brutalnost romana u scenario koji je Hillcoat opet prenio na filmsku vrpcu u jednostavno krvavom maniru. Nemojte me pogrešno shvatiti. Nema tu nešto pretjerano puno krvi, pretjerano u smislu da se otkidaju udovi i da krv šiklja na sve strane, ono u smislu krv do koljena, limfa do pojasa, ipak nije u pitanju neki trećerazredni horor, ali ono što se vidi na platnu u određenim scenama jeste dovoljno da vam se ureže u sjećanje dosta dugo nakon odglednog filma.

Bez zakona, režija: John Hillcoat; uloge: Tom Hardy, Shia Labouf, Guy Pearce, Jessica Chastain, Gary Oldman, Mia Wasikowska, Jason Clarke; 2012.

IMDb rejting: 7.3/10

Rotten Tomatoes rejting: 67%

Sceanrističko-rediteljski dvojac je prije sarađivao na filmovima The Ghosts… of the Civil Dead (Cave je bio jedan od scenarista i glumac), The Proposition, originalnom australskom westernu, (Cave je i ovdje ispoljio svoje spisateljske sposobnosti kao i one muzičara zajedno sa kolegom Warrenom Ellisom) i postapokaliptičnoj drami, ekranizaciji romana The Road Cormaca McCarthyja za koji su Cave i Ellis napisali muziku. Detalj koji će, između ostalog, ostati upamćen iz filma The Road jeste nevjerovatna reklama za Coca-Colu koju će Hillcoat ponoviti i u filmu Lawless, doduše bez toliko suptilnosti i originalnosti, ali bez sumnje je da je Cola platila masne pare.

lawless_poster_tom_hardyJedan od producenata filma The Maltese Falcone (1941.) Johnu Hustonu je rekao da je pri snimanju filma potrebno svaku scenu snimiti kao da je najvažnija scena u filmu. To se isto odnosi i na pisanje scenarija kojeg je Cave za Lawless ispisao vješto sa znalačkim okom i ritmom za građenje tenzije u scenama da jednostavno uživate u replikama i dijalozima koji su izgovoreni u filmu. Još kad imate takve glumačke veličine kakva je Gary Oldman, doduše u epizodnoj, ali značajnoj ulozi, koji samo prolete kroz film i bace svjetlo na ostale glumce poput zvijezde padalice, posebno na mladog Shiau Laboufa – portretira Jacka, najmlađeg od braće Bondurant, kojeg Oldmanov lik gangstera Floyda Bannera fascinira i daje mu poticaj da pokaže inicijativu u poslu ilegalnog prodavanja alkohola. Lik specijalnog zamjenika Charliea Rakesa, policajca u sukobu sa braćom Bondurant, kojeg portretira fe-no-me-nal-ni Guy Pearce, u kojeg je Cave utkao malo sebe, je glumačka kreacija koja spada u ”prvu među jednakim” po kvaliteti i načinu na koji je Pearce intepretirao ”ulickanog” čikaškog policajca (detalj vrijedan divljenja jeste način na koji je glumac fizički promijenio izgled svog lica skoro pa obrijavši, prorijedivši obrve). Trećeg, najstarijeg brata Bonduranta – Howarda portretira isto toliko sjajni Jason Clarke sa izmučenom facom notornog alkoholičara i strastvenom glumačkom predanošću.

Ovo jeste tipična muška priča u muškom svijetu, ali da citiram velikog Jamesa Browna „ne bi bila ništa bez žene ili djevojke“. Tako i Lawlessu postoje dva ženska lika koji su dodatak i odmor za oči pored cijele te široke lepeze muških likova. Jessica Chastain kao pomalo misteriozna i odlučna djevojka Maggie koja se zaposli u birtiji koju vode braća Bondurant i Mia Waisikowska kao propovjednikova kćer Bertha – ljubavni interes Shiainog lika. Obje odlične glumačke kreacije. Nakon odgledanog filma ostaje vam samo da skinete soundtrack i uživate u predobrim pjesmama (obrade Velvet Undergrounda – „White Light/White Heat“ u izvedbi Marka Lanegana i Bootleggersa, „Cosmonaut“ u izvedbi Emmylou Harris i Bootleggersa, da pomenem samo neke) koje su tako raspoređene i tempirane u filmu da savršeno odslikavaju radnju i atmosferu filma. Ili da ponovo odgledate film. U svakom slučaju, nećete pogriješiti.

  Objavljeno u bh. nezavisnom dnevniku Oslobođenje  
Prethodna
Knight and Day: Oslobođen svih umjetničkih ambicija
Sljedeća
An American Rhapsody: Crno-bijeli komunizam i kolorit kapitalizma