Piše: Duško Dimitrovski (specijalno za Filmofil iz Venecije)
Dvije stvari su iznad svega okarakterisale 82. Međunarodni filmski festival u Veneciji: nadsve potresna filmska saga o Gazi, Glas Hindi Rajab i Zlatni lav za najbolji film za ostvarenje Otac, majka, sestra, brat, američkog kultnog režisera Jima Jarmuscha. Tako snažan, gotovo polusatan aplauz koji je, potpuno opravdano, uslijedio nakon završetka projekcije filma Glas Hindi Rajab tuniske rediteljice Kauter Ben Hanije do sada, gotovo da i nije zabilježen u historiji Venice Film Festivala. Naime, film Ben Hanije nikoga u dvorani i to kako brojnu publiku, tako ni nas akreditovane novinare i filmske kritičare, nije mogao da ostavi ravnodušnim.
Riječ je o snažnoj dokudrami o šestogodišnjoj djevojčici Hindi Rajab, koja je januara 2024. ostala zarobljena u Gazi u zapaljenim kolima. Kao jedina u vozilu, koja je preživjela napad izraelskih tenkova, na nju i njene roditelje u pokušaju bijega iz horora Gaze, pozvala je Crveni polumjesec, čiji su radnici uz nadljudske napore nastojali da je održe na vezi, odnosno u životu, dok ne stigne Hitna pomoć... I kad je izgledalo da su kola već stigla u pomoć, usljedila je stravična eksplozija ubivši Hindi, kao i medicinare, koji su činili sve da je spase.
Zapravo, cijeli film je zasnovan na tom telefonskom razgovoru, uz nadsve kreativnu gotovo dokumentarnu režiju i vrsne glumce, tumače glavnih likova, službenika prve pomoći. Djevojčicu ni ne vidimo, ali sve vrijeme čujemo njen vapajući, prestrašeni glas, koji uzaludno moli da je spase. Žiri Festivala, pod predsjedavanjem reditelja Alexandera Paynea, odlučio je da film Glas Hindi Rajab Kauter Ben Hanije, nagradi Velikom nagradom Žirija – drugim najvećim priznanjem, koje se dodjeljuje na Festivalu. Ben Hani je u svom govoru, kojim se zahvalila na nagradi, uputila i oštru kritiku na izraelsku vladu, povodom krajnje nehumane situacije u Gazi, što je naišlo na veliko odobravanje prisutnih.
Ipak, najveća nagrada – Zlatni lav za najbolji film na Veneciji '25 pripala je filmu američkog kultnog režisera Jima Jarmuscha, Otac, majka, sestra, brat, također dobrom, ali, ubjeđeni smo, ne i tako kompletnom filmu kao što je to ostvarenje Ben Hani. Sa svojim tipičnim lakonskim humorom, eksplicira Jarmusch (Paterson, Dead Man, Down by Law) u svom novom filmu u tri epizode, teškoće roditelja da na adekvatan način komuniciraju sa svojom odraslom djecom. To je dosta "smireni" film sa sublimiranim humorom, vrsnim tumačima glavnih likova: Tomom Waitsom, Adamom Driverom, Mayim Bialik, Charlote Rampling, Cate Blanchett, Vicky Krieps, Sarom Greene i Francoise Lebrun.
Fiktivni horor vidjeli smo u još jednoj od brojnih verzija Frankensteina, tj. u istoimenom filmu majstora fantastičnog žanra Gullierma del Toroa. Ovaj dosta kontraverzni film je ostao bez najvećih festivalskih priznanja, ali je dobio dobre ocjene u već tradicionalnoj anketi, koja se sprovodi među uglednim internacionalnim filmskim kritičarima.
Istu sudbinu je imao i film Stranac, koji je režirao francuski kultni reditelj Francois Ozon prema istoimenom romanu Alberta Camusa, kao i režiser Yorgos Lanthimos sa svojom fantastičnom satirom Bugonia. Zlatnog lava za mušku ulogu dobio je Toni Servillo, tumač glavne uloge u mnogo hvaljenom filmu La Grazia italijanskog eminentnog reditelja Paola Sorrentina, dobitnika Zlatnog Srca Sarajeva za životno djelo na ovogodišnjem 31. Sarajevo Film Festivalu. Sa filmom La Grazia Sorentina je i svečano otvoren ovogodišnji Festival. Najboljom glumicom na Veneciji '25, odnosno Zlatnim lavom za najbolju žensku ulogu, nagrađena je Zhilei Xin za ulogu u filmu Sunce se rađa nad svima nama kineskog reditelja Caia Sangjuna.