69. Berlinale: Pri samom kraju negativno iznenađenje

69. Berlinale: Pri samom kraju negativno iznenađenje

Piše: Duško Dimitrovski (specijalno sa Berlinalea za Filmofil.ba)

Jedan od filmova, koji je već unaprijed važio kao kandidat za neko od najvećih festivalskih priznanja Zlatni i Srebreni medvjed – film One second internacionalno izuzetno uvaženog  kineskog sineaste Yimoua Zhanga (Hero, House of Flying Daggers) nije dobio odobrenje za prikazivanje u inostranstvu, iako su organizatori Berlinalea izvršili sve pripreme za njegovu prezentaciju u glavnom takmičarskom programu. Tek će se u potpunosti utvrditi šta stoji iza ove zaista nerazumljive odluke, ali je činjenica da je 69. Berlinale znatno oštećen.

Šezdeset i deveto Berlinale je ostalo bez Yiomoua i njegovog novog filma, a, nažalost, ove  pred jubilarne godine u kojoj je po posljednji put u službi direktor Dieter Kosslick nije ni pokazalo da obiluje izuzetno vrijednim ostvarenjima. Za naš region je značajno da se može konstatovati da se među najbolja ostvarenja ovogodišnjeg Festivala mogu uvrstiti filmovi: Bog postoji, ime joj je Petrunija makedonske rediteljke Teone Strugar Mitevske (Ja sam iz Titovog Velesa, Kad dan nije imao ime)  u glavnom takmičarskom  programu, te Šavovi Miroslava Terzića, rađen u koprodukciji Srbije, Slovenije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine, prikazan u selekciji programa Panorama. Zajedničko za oba ova filma je podatak da je scenaristica naša Elma Tataragić, selektorica Takmičarskog programa Sarajevo Film Festivala.

 

Prvi film je zaista krajnje satirična, ali i vrlo komunikativna, a nadsve kreativno realizovana storija o mladoj Petruniji , koja se bori za svoje "mjesto pod suncem", ratujući protiv gotovo "vječnih", a izuzetno neutemeljenih predrasuda, kada je u pitanju slabiji spol. Film Šavovi je poput antičke tragedije realizovana priča o velikom skandalu u Srbiji, kada se saznalo da su prije dvije decenije odmah poslije njihovog rođenja od majki nasilno oduzimana djeca, i to u "koprodukciji" pojedinaca iz lokalnih vlasti, medicinskog osoblja koje je izvršilo porođaj da bi se sa velikom novčanom naknadom, ilegalno, davali na usvajanje zainteresovanim. U ulozi majke koja se lavovski bori za istinu o svom sinu u Šavovima briljira Snežana Bogdanović, a tu su i ostali dosta ekspresivni tumači uloga: Marko Bačović, Jovana Stojiljković, Vesna Trivalić, Dragana Varagić i Pavle Čemerikić.

 

Već odavno je sa pravom konstatirano, da je moguće izuzetnim kreativnim pregnućem kroz saradnju više zemalja našeg regiona postići zapažen internacionalni uspjeh. To su Berlinale 2019. i filmovi Bog postoji, zove se Petrunija i Šavovi, na opšte zadovoljstvo,  još jednom potvrdili.

Osim po već pomenutim filmovima, 69. Međunarodni filmski festival u Berlinu, pamtit će se i po ostvarenjima: So Long, My Son Xiaoshuia Wanga (Kina), Marighella Wagnera Moura (Brazil), Kiz Kardesler Emina Alpera (Turska, Njemačka, Holandija, Grčka), kao i izvan zvanične konkurencije, na specijalnim projekcijama prikazanim filmovma – krajnje sarkastičnom storijom Vice o Dicku Cheneyju, nekadašnjem zamjeniku američkog predsjednika Georgea W. Busha,  sa odličnim Christianom Baleom, te dugometražnom dokumentarnom filmu Varda par Agnes, koji je snimila jedna od najstarijih aktivnih sineastkinja na svijetu i sada već nezaobilazno ime u historiji sedme umjetnosti – Agnes Varda (Vagabund).

Prehodna
Intelekt kao nedostatak empatije ili sociopatija u virtuelnom dobu
Sljedeća
69. Berlinale: Za koprodukcije najviše nagrada