23. SFF: Lea Mysius – Ava

Piše: Sanita Bajramović

Večer četvrtog dana Festivala donijelo nam je vrlo zanimljivo debitantsko ostvarenje mlade francuske autorice Leae Mysius, koje je svjetsku premijeru imalo na ovogodišnjem Cannesu u okviru programa Sedmica kritike, a više nego zasluženo je uvršteno u program Kinoskope ovogodišnjeg SFF-a.

Radnja filma postavljena je na predivnoj, sunčanoj atlantskoj obali. Glavna junakinja je 13-ogodišnja Ava (Noee Abita) koja živi sa seksualno nesputanom majkom Maude (Laure Calamy) i sestricom. Avin vid je oštećen i uskoro je čeka potpuno sljepilo. Istovremeno prolazi kroz ubrzani pubertet i postaje svjesna svoje seksualnosti, osobito kada u njen život uđe misteriozni i zavodljivi Juan (Juan Cano) koji osim zastrašujućeg crnog psa ima i gomilu neriješenih računa sa lokalnim Ciganima.

Ava je prije svega klasični film o odrastanju s elementima psihološke studije. Rediteljica nije oklijevala da posegne za freudijanskim slikama i simbolima da bi dočarala Avin strah od nadolazećeg sljepila i tjeskobu koja se uvlači u njen svijet – naizmjenične pojave crnih predmeta i živih bića, Juanovog psa, bočica tinte koje se u Avinim snovima razbijaju od zidove, crnih konja na kojima jašu lokalni u crno oklopljeni policajci koje Avin poznanik u šali zove Nazgul, referirajući se na Tolkienove sablasne smrtonoše iz „Gospodara prstenova“. Djevojka je svjesna tame koja je zatvara u sve uže krugove i riješena je da se odupre, prije svega oslobađajući nakupljenu seksualnu energiju jer nagonski osjeća da je seks život. Mysius postepeno, ali sigurno gradi bogato narativno tkanje, stvarajući magičnu, iluzivnu atmosferu na granici između stvarnosti i sna, koju su neki kritičari čak laskavo komparirali s filmovima velikog Terrencea Malicka.

Osim režije ističu se još dva elementa koja čvrsto drže filmsku konstrukciju, a to su sjajna fotografija Paula Guilhaumea koja nepogrešivo uspijeva uhvatiti igre svjetla i sjene, te briljantna glumačka izvedba mlade Noee Abita koja od početka do kraja ostaje centar filma i sa sigurnošću i širokim zahvatom velike filmske dive rasprostire Avin lik pred nama. Ništa manje impozantan debi od onog rediteljice Mysius, a objema se u bliskoj budućnosti vjerovatno smiješi zvjezdani status.

 
Prethodna
23. SFF: Stefan Komandarev – Pravci
Sljedeća
23. SFF: Ana Urushadze – Strašna mama