Chasing Amy: Kad je Harry sreo lezbijsku Sally

Chasing Amy: Kad je Harry sreo lezbijsku Sally

Piše: Marko Njegić

Muškarac sam, a tebe privlače djevojke. Romantične komedije rijetko dolaze u paketu s "twistom", a film Natjeravajući Amy (1997.) Kevina Smitha je okrenuo "boy-meets-girl" žanr naopačke kao svojevrsni "Kad je Harry sreo lezbijsku Sally". Dotad rom-com žanr, a i filmovi općenito, baš i nisu istraživali što se događa ako/kad se momak zaljubi u djevojku-lezbijku. Crtačica stripova Alyssa Jones (Joey Lauren Adams) već godinama voli žene i nema (seksualnog) interesa za muškarce dok ne upozna kolegu iz branše Holdena McNeila (Ben Affleck) koji isprve ne zna za njezine spolne preferencije. Kad Alyssa izvede karaoke pjesmu za "nekoga u publici", Holden i gledatelj misli da je izvedbu posvetila njemu s obzirom da su "kliknuli" i u zraku se među njima osjeća privlačnost. No, Alyssa će ga razuvjeriti nakon što siđe s pozornice i strastveno poljubi djevojku kratke plave kose.

Natjeravajući Amy; režija: Kevin Smith; uloge: Ben Affleck, Joey Lauren Adams, Jason Lee; 1997.

IMDb rejting: 7.2/10

Rotten Tomatos rejting: 86%

Otkriće dolazi kao "šok" za njega i gledatelj(ic)e kojima je svojedobno u kinu "Tesla" vilica ispala do poda. To je prvi u nizu Smithovih žanrovski dekonstruktivnih pomaka. Drugi je da i "tuširač" stripova Banky Edwards (Jason Lee) lako moguće voli naj-prijatelja Holdena na način na koji nije spreman priznati, dakle da je gay, premda to skriva ispod anti-gay opaski. Podržan od Miramaxa, studija na razmeđi "indie" i "mainstream" kinematografije, kultni i provokativni film Chasing Amy je probio seksualne granice, srušio tabue i bio ispred svog vremena imajući lezbijku kao glavni (ženski) lik i junakova prijatelja kao potencijalnog gaya potajno zaljubljena u njega, što formira nesvakidašnji ljubavni trokut.

Iako se LGBT zajednici baš i nije svidjela Alyssina tranzicija u "straight" svijet, Smithov film, znan i po naslovima Natjerujući Amy i Loveći Amy, svakako je lezbijkama odškrinuo vrata "mainstreama". Nedugo nakon izlaska Chasing Amy Ellen DeGeneres je napravila "coming out", a lezbijski likovi su se ustalili na velikim ekranima novog milenija (Adelin život, Carol...). Upravo je Smith zapodjenuo eksplicitnu konverzaciju o spolnom identitetu u filmu otvorene seksualnosti i seksualne politike, a bez ijedne (s)eksplictne scene kakva je karakterizirala, recimo, La vie d' Adele. Seks je bio verbaliziran, ne tjelesan, nalazio se na usnama likova koji su o njemu pričali bez dlake na jeziku, ne sustezajući se i od politički nekorektnih promjedbi kakve bi danas neke gledatelje mogla osupnuti u jeku nametnute političke korektnosti.

Natjeravajući Amy se u tom pogledu efektno nadovezao na razgovorljive, "spikom na spiku" nezavisnjake devedesetih poput Tarantinovih kultova i žanrovski srodnijeg filma Prije svitanja Richarda Linklatera s kojim dijeli vrh najboljih "indie" romansi devedesetih. Režijski postupak je sličan kao u Before Sunset na način da se priča filma razmotava kroz dijaloge, uz tu razliku da kamera ne prati protagoniste u "walk&talk" maniri, već najčešće nišani u njih dok sjede i razgovaraju, ovjekovječujući u jednoj lijepoj montaži razvoj njihova odnosa i zaljubljivanje. Jedino je Tarantino u devedesetima imao tako naćuleno uho za britke šprehe i bio konkurencija Smithu (Trgovci) u pisanju sočnih dijaloga i monologa, nerijetko i popkulturno referentnih. Smithova interpretacija Ratova zvijezda u ovom filmu dostojno je Tarantinova čitanja Madonnine pjesme "Like A Virgin" u Psima iz rezervoara ili vica o Supermanu u Kill Billu 2.

Kako pripovijeda Holdenov i Bankyjev tamnoputi prijatelj-stripaš Hooper (Dwight Ewell), Star Warsi su rasistička imperijalistička propaganda s "nubijskim bogom" i "crnim bratom" Darthom Vaderom kojeg  bijeli jediji na čelu s Lukeom Skywalkerom (bilo je to pet godina prije pojave Macea Windua) žele istjerati iz galaksije da bi se osjećali sigurno. Hopper govori o galaktičkoj "čistki" crnaca i bjelačkoj podvali kad se otkrije da Vaderova crna maska skriva "smežurano lice bijelca". Rečenične i ine (pre)formulacije ovdje su bile bez presedana profanosti, Annie Hall za devedesete (Chasing Annie). Uzmimo za primjer uspoređivanje ožiljaka Alysse i Bankyja kao Smithov odgovor na scenu s Melom Gibsonom i Rene Russo iz Smrtonosnog oružja 3. Njihovi ožiljci su zadobiveni prilikom prakticiranja (oralnog) seksa o kojem oboje nestidljivo govore.

Banky uspoređuje oralni seks sa CNN-om jer su potrebne "svježe informacije" pošto ti djevojke nikad ne kažu što da radiš. Izravne, nesramežljive seksualne opservacije bile su bez premca u Smithovim šprehama (spominjao se i "fisting"!), sukladno protagonistici koja je bila "kraljica promiskuiteta" i "sve isprobala u seksu". Bila je s dva frajera odjednom i stekla nadimak "klopke za prste", a ta njezina burna prošlost i seksualna iskustva "o kojima mi samo čitamo" i zbog koje "možda širi veću zarazu od majmuna iz filma Izvan kontrole" (Banky) počinju smetati konzervativnijem Holdenu, čine da se osjeća nedoraslo i stvaraju prepreku njihovoj sreći.

"Muškarci se moraju osjećati kao Marko Polo, da istražuju novu zemlju", cinično opaža Hooper u sjajnom filmu o ljubavi, seksu i muško-ženskim odnosima, još uvijek daleko najiskrenijem, najzrelijem i najiznijansiranijem u Smithovu opusu. Ranjivost muškosti, individualne nesigurnosti, priroda seksualne privlačnosti, nadopunjavanje/upotpunjavanje srodnih duša, odnos uma i tijela dok se usne ne sretnu, komplikacije u vezi ljubavi i seksa (ljubomora), spolnog sazrijevanja i generacijskog odrastanja... Svega toga se Smith elokventno dodiruje u romantično poistovjetljivom filmu neovisno o seksualnoj orijentaciji (likova). Ispod svih verbalnih "kočijašenja" i provokacija, Natjeravajući Amy je Smithov Jackie Brown i ćuti se kao dirljiva intimno proživljena osobna priča, sve i da ne znate da je redatelj/scenarist bio u vezi s glumicom Adams.

Holdenov sirovo emotivni izljev ljubavi spada među najiskrenije srcedrapajuće scene uopće. Scene iz srca. "Volim te, ali ne kao prijateljicu. Sviđa mi se ono što sa zbog te ljubavi. Ti si utjelovljenje svega što tražim u drugom biću. Kad smo zajedno želim te zagrliti. Kad te gledam u oči osjećam strast koju opisuju u jefitnim ljubićima", ispovijedio se Holden u ime Smitha. I sam Smith u jednoj sceni tiha kajanja ogoljuje emocije kao Šutljivi Bob. Silent Bob će objasniti naslov filma za sve muškarce u publici koji su pogriješili u vezi s dragom osobom i još uvijek love neku svoju Amy.

Objavljeno na portalu Slobodna Dalmacija

Prethodna
Paris, Texas: Posljednji tango u američkom Parizu
Sljedeća
Pogled u prošlost: “Monsters Inc.“