Deset filmova na španskom jeziku koje ne smijete propustiti

Deset filmova na španskom jeziku koje ne smijete propustiti

Priredio:  M. S.

Ako do sada niste upoznati da španskom kinematografijom i njenim remek-djelima, sada je pravi trenutak za to, jer ćemo u ovome tekstu za vas izdvojiti fascinantna filmska ostvarenja koja će vas oduševiti, šokirati, nasmijati, ostaviti bez teksta ili sve to odjednom. Pa, krenimo redom...

  1. Divlje priče (RELATOS SALVAJES / WILD TALES, 2014., Argentina, Španjolska, 122 min.)

Divlje priče filmski su omnibus koji se sastoji od šest kratkih komičnih segmenata koje povezuje tema osvete. Nakon premijere u Cannesu, uz superlative kritike ta je pametna i zabavna argentinsko-španska komedija dobila i mnoge nagrade uključujući nagradu publike u San Sebastianu i Sarajevu te nominaciju za Oscara.



  1. Tajna u njihovim očima (EL SECRETO DE SUS OJOS, 2010., Španjolska, 129 min.)

El Secreto de sus Ojos intrigantno je ostvarenje s elementima krimića i sudske drame, koje je uz mnogo drugih nagrada, osvojilo Oscara za najbolji strani film. Riječ je o adaptaciji romana „Pitanje u njihovim očima“ argentinskog književnika Eduarda Sacherija, u kojoj su savršeno ukomponirane privatne priče kroz sudsku istragu, prirodan dijalog i glumačke interpretacije.



  1. Rec (REC, 2007., Španjolska, 78 min.)

[REC] je horor film snimljen u stilu found-footage kamerom iz ruke i prati novinarsku ekipa na terenu u vatrogasnom domu. Lijepa TV reporterka Ángela Vidal i njen kamerman Pablo obavljaju intervju u domu, kada stigne poziv za uzbunu. Prateći vatrogasce u obližnji stan, filmska ekipa snimi strašne krikove koji dolaze iz komšijskog stana, u kojem živi starica. Ubrzo se i ekipa i vatrogasci nađu zaključani zajedno sa svim stanarima, a vojna policija stavlja ih u karantenu bez mogućnosti izlaska…



  1. Viridiana (VIRIDIANA, 1961., Španjolska, Meksiko, 90 min.)

Kao rođeni Španac, Luis Buńuel poseban prostor u svome filmskom stavaralaštvu, izdvaja za religiju, ali više kroz sociološka i politička, nego li duhovna pitanja. „Neko može da bude relativni hričćanin, ali će apsolutno čisto biće, nevini stvor, uvijek biti osuđen na propast.“ Ovaj stav, Buńuel najjasnije ilustruje u rodnoj Španiji i u svome prvom čisto dugometražnom španskom filmu, antifašističkoj paraboli Viridiana (1961), o mladoj budućoj opatici posjećuje svog ujaka koji čini sve kako bi je zadržao na svom imanju, u kojoj se obračunava sa institucijom milosrđa kao najlicemjernijim društvenim placebom.



  1. Sve o mojoj majci (TODO SOBRE MI MADRE / ALL ABOUT MY MOTHER, 1999., 101 min.)

Sve o mojoj majci je špansko-francuska drama reditelja i scenaristae Pedra Almodóvara  iz 1999. godinem u kojem se ovaj kultni autor bavi složenim temama kao što su AIDS, transseksualnost, vjera i egzistencijalizam. Radnja je dijelom preuzeta iz prethodnog Almodovarog filma Cvijet moje tajne i prati Manuelu (Cecilia Roth), koja je, one noći kada je automobil pregazio njenog sina Estebana, plakala sve dok joj suze nisu presušile. „Treba li ga shvatiti ozbiljno, kao što to čine likovi, ili gledati žarke boje, sjajnu dekoraciju i veselu posvetu Tennesseeju Williamsu i filmu Sve o Evi... ili ga promatrati kao parodiju?“, pita se Roger Ebert iz Chicago Sun-Timesa. 



  1. Panov labirint (PAN'S LABYRINTH, 2006., SAD, Španjolska, Meksiko, 120 min.)

Riječ je o filmu karijere meksičkog majstora mračne bajke Guillerma del Tora, u kojem su kao rijetko do sada u savremenoj svjetskoj kinematografiji, spojeni bajka i historija, scenografija, kostimografija sa pričom, gluma sa specijalnim efektima i maskom. Jer, ovaj naslov kroz formu bajke govori o posljedicama rata na ljude svih dobi, a iz perspektive jedanaestogodišnje Ofélia koja stvara svoj imaginarni svijet kao bijeg od strahota rata...



  1. Život je more (MAR ADENTRO / THE SEA INSIDE, 2004., Španjolska, Francuska, Italija, 125 min.)

Ovo potresno, bolno, tragično, ali svakako inspirativno djelo reditelja Alejandra Amenábara u svome narativu tretira stvaran slučaj Španca Ramóna Sampadra koji se, nakon što je ostao gotovo potpuno nepokretan, trideset godina borio za dopuštenje vlastitoga (samo)ubistva iz milosrđa. Glavnu ulogu u filmu Život je more“, tragičnog, no nimalo očajnog nepokretnog čovjeka, tumači jedan od vodećih španskih glumaca, Javier Bardem, što je jedna od najupečatljivijih i najfascinantnijih glumačkih interpretacija svih vremena. Krajnje neobičan film za Amenábara, poznatog kao majstora za horor i triler, što je svakako primijetno i u krajnje dinamičnoj dramaturškoj strukturi ovoga naslova.



  1. Pasja ljubav (AMORES PERROS, 2000., Meksiko, 154 min.)

Meksički reditelj Alejandro González Iñárritu je na velika vrata u svijet filma ušao u Cannesu 2000. godine, s debitanskim ostvarenjem i prvim dijelom tzv. „trilogije o smrti“, Pasja ljubav (Amores Perros). Donesen novim meksičkim valom talentovanih filmadžija, Pasja ljubav je proglašen prvim klasikom novog milenija, izdvojivši mozaičnu narativnu strukturu tri paralelne priče koje se isprepliću i koje veže jedan događaj, kao najvažniji element filmskog izražaja prve faze Iñárrituove karijere, obilježene saradnjom s čuvenim romanopiscom Guillermom Arriagom. Taj događaj u Pasjoj ljubavi jeste fatalna saobraćajna nesreća koja povezuje živote Octavija koji se sa svojim psom Cofijem upušta u brutalni svijet borbe pasa kako bi zaradio novac i pobjegao sa ženom svoga brata, manekenkom Valerijom, čija se karijera i ljubavna veza počinju raspadati nakon sudara, te beskućnika i plaćenog ubice, El Chiva.



  1. I tvoju mamu također (Y TU MAMA TAMBIEN, 2001,, Meksiko, 106 min.)

I tvoju mamu također (2001) meksičkog reditelja Alfonsa Cuarona je remek-djelo avanturističkog i žanra filma ceste, koje posjeduje sve osobine jednog, u najavi savršenog, a na koncu izrazito kompleksnog ljetnog putovanja. Njegova radnja je naizgled veoma jednostavna: 28-godišnja Liza (Maribel Verdu) se nakon što otkrije muževu prevaru odluči upustiti u putovanje po otvorenoj cesti sa dvojicom glupavih tinejdžera i najboljih prijatelja, Juliom (Gael Garsía Bernal) i Tenohom (Diego Luna) koji tragaju za osamljenom plažom koju zovu „Rajska usta“. Tokom vožnje po užarenim meksičkim zabitima i nadajući se dobrom provodu te upuštajući se u naivno takmičenje u zavođenju lijepe Lize, oni zapravo bivaju zavedeni i uskoro spoznaju da još uvijek nisu odrasli muškarci te da je njihovo prijateljstvo prepuno laži i prevara.


  1. Pričaj s njom (TALK TO HER / HABLE CON ELLA, 2002., Španija, 112 min.)

Drama o dvojici muškaraca koji se upoznaju uz bolesničke krevete svojih djevojaka, koje su obje u komi. Nakon slučajnog upoznavanja u pozorištu, Marco ponovno susreće Benigna, bolničara, u bolnici u kojoj se on brine oko balerine Alicie, pacijentice u komi. Marco se tu našao iz istog razloga: njegova djevojka Lydia, borkinja s bikovima, teško je povrijeđena i također je u komi. Njihovi će se učestali susreti ispreplitati s njihovim sjećanjima na zajedničke trenutke, kao i na spomenute tragedije, a pronalazit će i ideje kako „oživjeti“ osobe u komi... Pričaj s njom je najbolje ostvarenje Pedra Almodóvara i jedno od najupečatljivijih kada je u pitanju savremena evropska kinematografija, a koje na jedan neponovljiv scenaristički način dokazuje da ljubav zaista nema granica.

Prethodna
Platforma: Distopijska filmska oda objednim ceremonijama
Sljedeća
Najvažniji citati španskih filmskih autora