6. AJB DOC: Dirljive priče s fokusom na ljudskim pravima

6. AJB DOC: Dirljive priče s fokusom na ljudskim pravima

Šesto izdanje Međunarodnog festivala dokumentarnog filma Al Jazeere Balkans (AJB DOC), koje će biti održano od 8. do 12. septembra u Sarajevu, publici donosi 24 dokumentarna ostvarenja koja će biti predstavljena u četiri programske selekcije. U sklopu Takmičarskog programa 6. AJB DOC-a, prema odluci selektora Lejle Dedić, Seada Kreševljakovića i Đanija Hasečića, bit će prikazano 13 tematski raznovrsnih filmova čiji je fokus na ljudskim pravima.

Festival će biti otvoren u Bosanskom kulturnom centru (BKC) 8. septembra u 20 sati projekcijom filma Game: Drugi nivo koji prati dvogodišnje putovanje Sajida Khana Nasirija koji je imao samo 14 godina kada je pobjegao iz Afganistana. Put do Belgije, gdje će zatražiti azil, pun opasnosti i teškoća zabilježio je kamerom svog telefona. No, u Belgiji – umjesto novog života i nastavka školovanja – počinje Sajidova nova borba.

Ovaj intimni dokumentarac, koji autorski potpisuju Sajid Khan Nasiri, Eefje Blankevoort i Els Van Driel, donosi uvid u psihološki pritisak s kojim se suočavaju mlade izbjeglice.

Dan poslije, 9. septembra, u Cineplexxu će biti prikazani filmovi Suprug gospođe Iran, Potpuni neznanci, Povratak u Raqqu i Zovem se Sretna.

Film Suprug gospođe Iran autorice Marjan Khosravi, kroz priču o Sultanu Mohammadu koji, u nastojanjima da stekne moć i proširi teritoriju, stavlja teret na pleća svoje dvije supruge, Iran i Saru, koje moraju sačuvati njegov ugled i imovinu, donosi priču o pravima žena u ovoj zemlji. Film će biti prikazan u Cineplexxu, 9. septembra, u 14 sati.

Sat kasnije, također u Cineplexxu, na repertoaru je film Potpuni neznanci Valentine Cicogne i Mattije Colomba koji prati rad doktorice Cristine Cattaneo koja je na čelu tima koji nastoji utvrditi identitet bezimenih tijela, potpunih neznanaca, kako ih ona naziva, čiji je identitet izgubljen u anonimnosti migrantske sudbine.

Nakon toga, na repertoaru je film Povratak u Raqqu Alberta Solea i Raula Cuevasa koji prati priču Marca Marginedasa, španskog novinara kojeg je grupa ISIL otela i zarobila 2013, a u zatočeništvu je proveo šest mjeseci prije nego što je pušten. Ovaj film, koji se temelji na njegovim iskustvima i intervjuima s drugim novinarima koji su, također, bili zarobljeni, bit će prikazan u Cineplexxu, 9. septembra, u 16:30 sati.

Gledaoci 9. septembra imaju priliku pogledati i film Zovem se Sretna Nicka Reada i Ayse Toprak koji su dokumentovali životnu priču pop-zvijezde Mutlu Kaye (Mutlu na turskom znači ‘sretna’) koja je za dlaku je izbjegla pokušaj femicida. Priča o Mutlu koja, uprkos povredama koje su joj promijenile život, kreće u potragu za pravdom i pokušava vratiti svoj pjevački glas, bit će prikazan u Cineplexxu u 18 sati.

U nedjelju, 10. septembra, publika ima priliku pogledati filmove San o slobodi, Flotacija i Las Abogadas. Film San o slobodi, kojeg autorski potpisuje sestre i rediteljice Georgia i Sophia Scott, donosi priču o zatvorenom palestinskom političkom vođi Marwanu Barghoutiju. Blisko sarađujući s Marwanovom porodicom na okupiranoj Zapadnoj obali u Palestini sestre Scott provele su više od tri godine, prateći njihovu borbu s njegovim zatvoreničkim štrajkom glađu.

Ovim filmom, koji je na repertoaru u 15 sati, sestre Scott prikazuju snažnu sliku čovjeka koji bi jednog dana mogao voditi palestinski narod i postavljaju pitanje: Može li mir između Izraela i Palestine biti postignut s pravim vođama?

U 16:30 sati bit će prikazan film Flotacija autorica Alesandre Tatić i Eluned Zoi Ajano koje gledaoce vode u Majdanpek, grad na istoku Srbije s dvojnim identitetom podijeljenim između magije i industrije.

Film prati dugogodišnjeg rudara Dragana Markovića, koji pripada posljednjoj generaciji lovaca na zmajeve u svojoj porodici, dok njegova sestra Desa, udovica sindikalnog vođe, pokušava sačuvati njegovu zaostavštinu tako što se bori za prava rudarskih porodica.

Nakon toga, u 18 sati, publika ima priliku pogledati film Las Abogadas autorice Victorije Bruce koja ovim dokumentarnim ostvarenjem prati višegodišnju odiseju grupe advokatica za imigraciju, u vrijeme kada američka vlada pod predsjednikom Trumpom mijenja svaki zakon koji bi trebao štititi one koji bježe od progona, nasilja i rata.

U ponedjeljak, 11. septembra, u sklopu Takmičarskog programa bit će predstavljeni filmovi Zabranjeni smijeh, Dolazak proljeća u Buču i Draga sjećanja.

Film Zabranjeni smijeh Annete Papathanassiou, koji je na repertoaru u 15 sati, prati mladog glumca iz Afganistana Karima Asira koji, okružen bombama i razaranjem, odlučuje postati afganistanski Charlie Chaplin. Pantomimom i humorom želi promijeniti svijet i izvodi performanse uz osmijeh – svoje jedino oružje.

U 16:30 sati na repertoaru je film Dolazak proljeća u Buču Mile Teshaieve i Marcusa Lenza, nesentimentalna priča iz Ukrajine o egzistencijalnom proljetnom čišćenju koje čeka ljude koji se vraćaju u svoj grad, prvo opkoljen, a zatim oslobođen.

Nakon toga, u 18 sati, publika ima priliku pogledati film Draga sjećanja koji prati Thomasa Hoepkera, jednog od najvažnijih živućih fotografa na svijetu kojem je 2017. dijagnosticirana Alzheimerova bolest. Nahuel Lopez dokumentovao je priču o čovjeku čija je umjetnost postala dio kolektivnog sjećanja sada polako gubi vlastita sjećanja.

U ponedjeljak, 12. septembra, u sklopu Takmičarskog programa bit će prikazani filmovi Do savršenog gena i Proljeće u Mariupolju.

Film Do savršenog gena, koji će biti prikazan u 16:30 sati, donosi priču o kineskom naučniku dr. He Jiankuiju koji je 2018. prešao Rubikon u ljudskoj evoluciji izmijenivši gensku strukturu embriona kako bi ‘proizveo’ prve bebe na svijetu s uređenim genomom.

Nakon toga, u 18:00 sati, na repertoaru je film Proljeće u Mariupolju Mattea Ferrarini koji prati boravak i rad italijanskog novinara Maurizija Vezzosija u opkoljenom Mariupolju u proljeće 2022. Nakon prodora ruskih trupa, Vezzosi je ponekad bio i jedini zapadni novinar koji je izvještavao iz tog grada, odlučivši do kraja svjedočiti onome što će postati jedna od najznačajnijih i najokrutnijih epizoda rata u Ukrajini.

Prehodna
Goran Kulenović: Publiku iz regije smatram za domaću
Sljedeća
Prezentacija bh. kinematografije na 80. Venice Film Festivalu