Onima koji nisu upoznati sa radom filmaša Wesa Andersona, njegov najnoviji film The Phoenician Scheme (Feničanska spletka, 2025), doduše i svaki prijašnji (i budući vjerovatno), učiniće se odveć čudnim. Čudnim, ali ni u kom slučaju dosadnim. Koliko god Andersenov stil bio unikatan, toliko je i autentičan. Prepoznatljiv je po samo jednom izdvojenom frejmu u kojem je neviđena orkestracija scenografije i glumačke igre. Jednostavno, Andersonov rediteljski potpis je uočljiv na prvu, te vam je jasno od prvog trena da gledate njegov film.
Feničanska spletka; režija: Wes Anderson; ulog: Benico Del Toro, Mia Threapleton, Michael Cera, Willem Dafoe, Tom Hanks; 2025.
IMDb rejting: 6.8/10
Rotten Tomatoes rejting: 78%
Još od svog pojavljivanja na američkoj nezavisnoj filmaškoj sceni sa kratkim filmom Bottle Rocket (1993), kojeg će tri godine kasnije, 1996. pretvoriti u istoimeni dugometražni uradak, bilo je jasno da je filmski svijet dočekao novog čudaka. Svoju karijeru Anderson će graditi u godinama koje su uslijedile stvorivši svaki svoj film sa tolikom strašću i žarom profesionalca, i izgraditi jedinstveni i prepoznatljiv stil. Iako će se učiniti da je na početku Anderson bio poprilično obuzdan i (ne)običan, ti prvi filmovi bili su samo nacrt za buduće, Rushmore (1998) i The Royal Tenenbaums (2001), a već sa The Life Aquatic with Steve Zissou (2004) i nadalje ima izraženu rediteljsku crtu.
Karakteristično za njegove filmove je geometrijska preciznost raspoređenosti scenografskih elemenata, kao i njihova proporcionalnost u kadru u odnosu sa glumcima. Wes Anderson ima itekako istančan izražaj i jedan je od rijetkih holivudskih režisera za kojeg glumci bukvalno stoje u redu i otimaju se za ulogu u njegovom filmu, bilo kako mala ona bila. Ono što krasi novi Andersenov film, kao u biti i svako njegovo ostvarenje, pored famoznih glumačkih rola i minijatura, čudnovato oblikovane i ispripovijedane priče jeste upravo njegova sposobnost da svaki kadar, pokret kamere, mizanscen upriliči na nevjerovatan način, tako da je sve u savršenoj srazmjeri, sve simetrično i perfektno. Još kada tome pridodate i neviđenu upotrebu boja i kolorita u svakoj mogućoj sceni, kao i dionice u crno-bijeloj tehnici onda zaista znate zašto je Wes Anderson filmski genij.
Priča filma The Phoenician Scheme onakva je kakvu samo Anderson zna osmisliti (u ovom slučaju u saradnji sa Romanom Coppolom, dok je scenarij njegov), galerija likova i karaktera od kojih svaki plijeni pažnjom i interesovanjem, a tome još glumci koji utjelotvoruju te likove, sve sami glumački velikani, karakterni glumci, uglavnom rediteljevi stari stalni saradnici: Bill Murray i Willem Dafoe u miijaturama, kao i Jeffrey Wright, F. Murray Abraham, Rupert Friend, Riz Ahmed, Benedecit Cumberbatch, Tom Hanks i Bryan Cranston, dok Benicio del Toro, Mia Threapleton i Michael Cera utjelovljuju glavne protagoniste.
Svi oni svojim glumačkim performansama, kako ko i kako gdje sa dodijeljenom minutažom, u epizodama i svojevrsnim cameoima, doprinose prepoznatljivom rediteljevom autorskom pečatu. Sve ovo napisano, a ništa ne rečeno o radnji filma, pitate se? Da! Toliko da ćete biti pripremjeni da se prosto opustite i prepustite čaroliji pokretnih slika. Jer, tražiti i pronaći pripovijedačku nit u filmu Feničanska spletka Wesa Andersona ozbiljan je zadatak za istinske filmokusce.
Objavljeno u bh. nezavisnom dnevniku Oslobođenje